nicneznam
Jsem plzeňský student. Rád koukám na filmy a nerad si nechávám názor na ně jen pro sebe. Proto jsem tady. Taktéž jsem schopen si přečíst nějakou tu knihu. Rád také jezdím na kole, občas si zahraju šachy a počítačové hry všeho druhu.
Můj jednoduchý postoj k hodnocení filmů
Jsem rád, že je na zdejším webu desetibodová hodnotící stupnice a ne jen pěti jako na jiných webech. Snažím se toho využít a hodnotit s co nejpečlivějším rozmyslem. Pokud někdy nějaký film zkritizuju, nedělám to proto, abych na sebe z nějakého důvodu upozornil, ale proto, že mně ten film z různého důvodu nevyhovuje, což se snažím srozumitelně obhájit v názoru. Při hodnocení filmů vycházím z celkového dojmu. Nerozlišuju žánry, hledám jen filmový zážitek, od kterého odvíjím hodnocení. Slovem "zážitek" myslím jeho působivost, provedení, myšlenky, atmosféru. Někdy vycházím z filmů podobného ražení, které mně nějaký ten znatelný filmový zážitek poskytly a o tento film se pak při hodnocení opřu. 100% se snažím dávat s rozvahou stejně jako 0%. Když se chci něco dozvědět o vkusu uživatele, kouknu na jeho 100% hodnocení. Když se chci něco dozvědět o jeho inteligenci, názory si i přečtu. Mám rád názory jiných uživatelů, z kterých se něco dozvím. Nemám tudíž v oblibě proslulé dvouřádkové názory plné superlativů nebo nadávek. Ovšem stejně tak nemám rád názory dlouhé, chaotické, bez hlavy a paty a myšlenkově prázdné a nicneříkající. Ještě k tomu často psaných k céčkovým filmům, které soudný člověk odbyde maximálně hodnocením. Pokud se jim tedy raději předem nevyhne.
V sekci Goldies mám uveřejněné následující filmy
Poklad na Sierra Madre
Forrest Gump
Superman
Planeta opic
Toy Story
Cesta do pravěku
Propast
TOP 9
Čekal jsem na správnou dobu a teď si sem konečně můžu zařadit svojí Topku. Jsou to filmy, jejichž postavením jsem si naprosto jistý. Filmy, které jsem viděl opakovaně a které mě ohromovaly, překvapovaly a dokázaly zkrátka zapůsobit. Jejich lesk neslábl, ale svojí oslnivost naopak zvyšoval. Tady jsou.
[img=Až na krev - stále mě nenapadají ta nejvhodnější slova. Nikdy jsem neviděl tak surový film. Anderson stvořil nový filmový přístup - crude film. Forrest Gump - filmařsky skoro opak Až na krev - digitální zvýraznění nebe, odrazy v jezeře atd. Zemeckis chtěl mít vše dostatečně líbivé. I přes tyhle umělé zásahy si Forrest zaslouží jen obdiv. Titanic - nejsilnější filmová láska na najvětším parníku končí přesně tak, jak historie vyspoilerovala, tedy největší námořní tragédií toho času v nejlepším filmu Jamese Camerona. Dechberoucí zážitek.]http://img687.imageshack.us/img687/7214/profilfotob.jpg[/img]
[img=Walt Kowalski boří kult mládí a Clint Eastwood režíruje jednoduchoučký příběh s působivě překvapivým ukončením. V kině to byl zážitkový očistec. Přelet - boj proti tyranovi je bojem za svobodu - herecký koncert v autentickém prostředí. Počátek - vypravěčská revoluce, která nejdříve nechala diváka na holičkách, pak některé otrávila doslovným vysvětlováním a nakonec rozjela něco, co se při vygradování v bušícím kinosále těžko rozdýchávalo. Někteří odcházeli, jiní funěli a vzdychali naštváním z toho, že nic nechápou. Pět vrstev, nejpůsobivější smíření se sobě samým pomocí rozhovoru s podvědomím a tolik nápadů, že to nejde do hlavy. Pak si čtěte stížnosti, že to jen kamufluje jednoduchý příběh, když to hlavní je samotná práce s jeho vývojem. Při odchodu ze sálu jsem se doslova motal omámením]http://img836.imageshack.us/img836/6406/trio3.jpg[/img]
[img=Social Network se nese v geniálně dynamickém duchu perfektně vystihující dnešní společnost a navíc přinášející nespočet myšlenek a hlavně postojů k nim. 12 Angry Man by měla být povinná "četba" a na prvních dvou Supermanech vznikla moje fascinace filmem. To by bylo samo o sobě pro topku možná málo, jenže mě ty filmy fascinují snad čím dál tím víc. To nejlepší ze staré filmařiny. Epičnost, pohádkovost, romantika, ikonické momenty, při kterých se tají dech. That´s a bad outfit! a Lois: I want the man I fell in love with. Clark: I know, Lois. I wish he was here.]http://img43.imageshack.us/img43/7393/trimw.jpg[/img]
_________________________________________________________
Nejsilnější filmové konce:
Let číslo 93
Temný rytíř
Přelet nad kukaččím hnízdem
Vlasy
Flashbacks of a Fool
Až na krev
3:10 vlak do Yumy
Nejlepší herecké výkony:
Daniel Day-Lewis a Paul Dano: Až na krev
Tom Hanks: Forrest Gump
Jack Nicholson a Brad Dourif: Přelet nad kukaččím hnízdem
Leonardo DiCaprio: Letec
Kate Winslet: Titanic
_________________________________________________________
Nejlepší filmové soudtracky
[img=Johnny Greenwood - Až na krev]http://img46.imageshack.us/img46/7312/greenwoodo.jpg[/img]Kytarista Radiohead Jonny Greenwood vytvořil neslýchanou hudbu, která nemá ve filmu obdoby. Skvěle vystihuje dění, tvoří atmosféru, mění nálady, mnohdy je nelíbivá, drásavá. Je jedním z mnoha hnacích motorů filmu a zároveň další zneklidňující tváří. Takové spojení nemá obdoby.
[imrg=John Williams - Superman]http://img269.imageshack.us/img269/3969/supermansound.jpg[/img]Nejlepší hudební práce nejlepšího skladatele filmové hudby. To je hudba k Supermanovi od Johna Williamse. Není to jen nesmrtelná úvodní melodie, ale skutečně celý rozmanitý soundtrack, jehož poslech přináší příjemný zážitek. Nesnižuje se k beználadovým chladným smyčcům zesilujících podle dramatičnosti, jak je tomu zvykem u mnoha filmů, ale nabízí barvitou plejádu skladeb, z nichž každá se nesmazatelně zapsala k dané scéně. Mistrovské. Neoddiskutovatelný triumf.
Nejpřeceňovanější filmy, kterým se dostalo označení "filmová klasika"
Nejlepší sci-fi filmy
12 opic
Sunshine
Propast
Nejlepší válečný film
Pokud bych měl někomu jen jeden doporučit, zvolím tento. Myslím, že Pouta války to v rámci žánru dotáhla téměř na maximum.
Nejlepší fantasy
Bez zaváhání je to trilogie Pán prstenů. Ve filmové podobě nemá tato fantasy podívaná konkurenci, která by se jí jen blížila. A to jsem ještě neviděl extended edition.
Nejlepší animované filmy
Nemůže mně tu chybět Polární expres. Zemeckis dokáže vyvolávat emoce a přenášet atmosféru tak, jako málokdo. To, co někdo považuje za dětinskou 3d atrakci já považuju za mimořádně vyspělý a originální film, který dokáže zapůsobit jen na ty, kteří si to zaslouží. Stačí jen věřit.
Nejlepší western
3:10 Vlak do Yumy je oživení žánru, které zároveň překonává desítky westernových klasik. Tvůrci filmu ze sebe dostali to nejlepší a vytvořili napínavý, chytrý a zábavný film.
Nejlepší film podle komiksu
Watchmeny řadím k filmům podle komiksu, ne na motivy komiksu, kdy se vezme pár postaviček a přenesou se do filmařovy fantazie převážně nesouvisející s předlohou. Myslím, že tímto zařazením chybu nedělám a tento film tak mohu trochu unáhleně zařadit do svého výpisu. Watchmeni mají vše, co většina takových filmů postrádá. Mají hloubku filozofických poměrů, úchvatný vizuál, hmatatelnou atmosféru, typově skvělé a zapomatovatelné herce ve všech rolích, Tarantinovsky nečekaně a stylově umístěnou hudbu a nebojí se ukázat věci, které snižují tržby kvůli následné nepřístupnosti. Jeden z mála filmů, u kterého se těším na director´s cut.
Níže uvádím bonusovou hlášku z filmu, která nemohla být publikována v příslušné sekci z důvodu ohrožení mravního a psychického vývoje dětí a mládeže.
Nejlepší horor
Viděl jsem dost hororů plné tajemných zabijáků s maskou, bez masky, s motorovkou, bez motorovky. Zombíků a různých příšer, duchů. Prolilo se v nich hodně krve a já se často bál. Ultralevná Záhada Blair witch má u mě přesto pozici na vrcholu. Jeden les, dvě kamery, tři herci, pár neznámých zvuků, houstnoucí atmosféra, nervové finále a na konci často připosraný divák, který už v noci lesem sám nikdy nepůjde.
Nejpůsobivější scéna
Potápění Titanicu patří mezi to nejlepší, co jsme mohli ve filmu vidět.
Speciální místo tu má působivý záběr a nádherný plakát k filmu Až na krev. Po jeho zhlédnutí si pod označením mistrovské dílo představíte možná právě tohle. Je to film, který se nedá ani s ničím srovnat nebo k něčemu připodobnit. Hudba neslýchaná, kamera úchvatná, atmosféra pohlcující a celkový dojem nepopsatelný.
Bonusová hláška z Watchmenů v několika verzích.
1. Doslovný překlad z originálního znění s popisem celé scény
(Vězni Big figure/Vazoun a Lloyd se chystají vniknout do cely Rorschacha a zabít ho. Lloyd brousí mříže rozbrušovačkou.)
Big figure: Dělej, Lloyde! Chci cítit, jak se ten zkurvysyn vaří. (Lloyd mezitím zpřístupní celu.) ...Jo.
(Lloyd jde na Rorschacha s cílem zabít ho rozbrušovačkou, ten ho však zabije o záchodovou mísu.)
Big figure/Vazoun: Ne.
Walter Kovacs/Rorschach: Nikdy dřív jsem nesprovodil ze světa splašky pomocí záchodu. Očividně, skutečně. Dva-nula. (Podívá se na Vazouna.) Jsi na řadě. (Vazounovi vypadne doutník z úst a začne utíkat.)
2. Hláška v dabingu
(Vězni Big figure/Vazoun a Lloyd se chystají vniknout do cely Rorschacha a zabít ho. Lloyd brousí mříže rozbrušovačkou.)
Big figure: Dělej, Lloyde! Chci toho hajzla usmažit za živa. (Lloyd mezitím zpřístupní celu.) ...Jo.
(Lloyd jde na Rorschacha s cílem zabít ho rozbrušovačkou, ten ho však zabije o záchodovou mísu.)
Big figure/Vazoun: Ne.
Walter Kovacs/Rorschach: No prosím. To sou věci. Dva hajzly jednou ranou. Nabízelo se to. Dva-nula. (Podívá se na Vazouna.) Pokračuj. (Vazounovi vypadne doutník z úst a začne utíkat.)
3. Česká titulková verze
Walter Kovacs/Rorschach: (Zabije Lloyda o záchod.) Záchod je strašná zbraň. Ale to se dalo čekat. Dva nula. (Podívá se na Vazouna.) Teď ty. (Vazounovi vypadne doutník z úst a začne utíkat.)
Která z nich se vám líbí nejvíc? Ta dabingová se povedla dost dobře.
Nemám rád auta ani motorky, ale neříkám, že mít auto není užitečné. Jen se to nesmí přehánět tak jak to vidíme kolem sebe, kdy se dá motorismus směle přirovnat k rakovině, proti které se odmítá bojovat. Stačí vidět pravidelné městské zácpy způsobené městskými obyvateli, kteří bez auta neudělají ani krok a svou smradlavou plechovku, která otravuje život všem, musí mít stále při ruce. Kdyby lidé používali auta jen výjimečně a v nutnosti, bylo by to super. Bohužel na autě se může vypěstovat závislost jako na všem jiném a podle toho to tak vypadá.