Jako první záležitost téhle recenze se sluší vysvětlit její výsledné (a na moje poměry velmi vysoké) hodnocení. Ne každých 80% má totiž stejnou hodnotu. Toto hodnocení RED vychází z maličko jiných myšlenek než 80% u Počátku a Wall Street 2, což jsou moje poslední dva takto hodnocené snímky. Zatímco u Počátku je 80% relativním zklamáním, u Wall Street naopak relativním překvapením (a s odstupem měsíce bych ho nezopakoval - přeci jen časem se v hlavě lecco rozleží). V obou případech šlo o záměr. Nolanovu trháku jsem přiřadil právě tolik, protože dle mého měl být lepší a naopak Stoneově comebacku, protože byl o hodně lepší, než jsem čekal. V případě RED jde čistě o dílo momentu. Ano, možná kvůli němu budu považován za unáhleného a nerozumného. Možná, že ho sám budu za týden litovat (na což bych si klidně vsadil), ale víte co? V tuhle chvíli je to úplně jedno!

Skutečně bych mohl napsat recenzi o 20%, 30% střídmější, našel bych vhodné argumenty, poukázal na nemalé množství chyb, ale proč si prostě jednou za čas neužít snímek naplno a se vším všudy?
RED (Retired Extremely Dangerous) jsou takové neoficiální best of špionážních komedii a jejich očividné nedostatky je strašně snadné přehlédnout, nebo zcela ignorovat. Popírání logiky, fyziky i anatomie je tu naprosto přirozené a nerušící. Nejde ale o film utápějící se v tom, že je plný klišé, jako třeba aktuální Machete. Přesto funguje právě na podobném principu. Postavu postřelí, ale za pět minut už zase běhá se samopalem. Proč ne? Malkovich sestřelí ruční pistolí raketu. Proč ne? Willis se projde po ústředí CIA (nebo místě podobného významu), aniž by mu byl kdokoli schopen bránil. Proč ne?

Příběh o vysloužilých agentech a jednom netradičním prvním rande je uvolněný, nenucený, ale přesto dostatečně cool. Pokud se vám líbil trailer, věřte, že zcela vystihuje náturu celého filmu. Neobsahuje jen nejlepší scény, zároveň věrně odráží atmosféru. Je to skutečně vtipná akční jízda od začátku do konce.
Šikovný kompromis mezi slovním i situačním humorem, ale i akcí. Je jasné, že ani jedno zde není po celou stopáž (protože tím by samozřejmě zanikla jiná z těchto složek), ale přirozeně a rozumně se doplňují. Na to, že Robert Schwentke žádný pořádný snímek, který by měl někoho zajímat, ještě nenatočil, si tady vede velmi dobře. Je sice pravda, že jsme svědky málo nových nebo originálních věcí, ale je vidět snaha a zaujetí autora předat nám sto minut zábavy. A máloco mám rád tak, jako když je na filmu od schopných tvůrců vidět (nebo přesvědčivě vypadá), že samotné autory baví nás bavit. Přesně to je případ RED.

Nejde nezmínit hvězdné obsazení, které na vás ostatně kouká z každé reklamy. Bruce Willis, jenž tu zabírá zdaleka nejvíce prostoru, je (ehm) Brucem Willisem. Jenže přesně to jsme my všichni (nebo alespoň já) chtěli asi nejvíc. Poslední dobou měl na výběr scénářů smůlu, ale ultrahloupí Náhradníci a meganudní Cop Out jsou jen nemilou vzpomínkou. Tady Willis opět připomíná akčního hrdinu. Reparát po Jonahu Hexovi úspěšně skládá John Malkovich, který dokáže svými hláškami (nebo jen mimikou) pobavit i po několikáté. Helen Mirren vypadá s kulometem nehorázně cool, i když moc prostoru nezískala. Každopádně takhle nějak si představuji držitelku Oscara zabíjející padouchy. Morgan Freeman je tu bohužel spíše do počtu, má pár hlášek a udělá radost, ale oproti ostatním je v pozadí. Mary-Louise Parker tuto čtveřici doplňuje jako nutný "neználek". Po Bruceovi je tu nejdéle. Důstojně zvládá i takové klišé, jako ne nadopovaná spolujezdkyně, což rozhodně není snadný úkol. Urban je v pořádku, víc však netřeba ho zmiňovat. Má styl, ale brzy nám dojde, že má jen svářečkou přiletovaný jeden výraz, který je naštěstí v plném souladu s jeho rolí, jinak toho ale moc nepředvede.

Lehkost a nadsázka snímku mohou být v několika málo okamžicích i jeho slabinou (a pro někoho jistě nejen v několika málo). Samotné zakončení pro nejednoho diváka může být až moc silná káva, nicméně nese se v duchu zbytku filmu natolik, že pokud jste se bavili doteď, a já myslím, že šance tu je, není důvod ho neakceptovat. Ano, RED patří mezi ty snadno odsouditelné kousky, ale já se u nich bavil od první do poslední minuty a jejich zjevné chyby mi nevadily (proto je jen stěží můžu považovat za opravdové chyby).
Svým duchem mi RED připomínali Expendables, kteří jsou sice zásadně drsnější a akčnější, ale odnášel jsem si podobný pocit spokojenosti, uvolněnosti a zabavenosti. Vlastně i větší, protože na Expendables mě bavily víc hlášky než akce. V RED jsou tyto dvě roviny vyvážené skutečně uspokojivě. A já se nebojím to ocenit.

PS: Krom loga DC nemáme šanci poznat, že jde o adaptaci komiksu.

80 %
Proč dávám RED 80%? Protože se mi líbil! Je potřeba něco dodávat?