Wall Street 2: Peníze nikdy nespí

Olivera Stonea svět momentálně ignoruje. Asi i právem, protože World Trade Center byl jeden velký patetický omyl a Alexander byl, ehm, jen a jen nudný. Přesto mě trochu mrzelo velké přehlédnutí a ještě větší odmítnutí Dabl Jůčka. Pozdě ale plakat nad rozlitým mlékem... to si asi řekl i režisér sám. A rozhodl se pro něco, co ještě nikdy nezkusil - natočil pokračování jednoho ze svých silnějších kousků. Pro pána, jemuž se přezdívá Svědomí Ameriky, silně podezřelé změknutí, ale budiž mu odpuštěno. Výsledek totiž stojí za to.

Na Wall Street se vracíme po dvaceti letech. Gordon Gekko (M. Douglas) je nějakou dobu venku z vězení, vypadá to, že se drží od burzy dál a profituje z knih a přednášek na univerzitách, kde předvídá krach ekonomiky. Jeho rodinný život je ovšem naprosto katastrofální. Dcera ho obviňuje ze smrti bratra a drží se od něj dál. Gekko ale potřebuje, aby mu odpustila. Dává se tedy dohromady s jejím snoubencem, který v něm vidí legendu a snad i vzor (sám je také makléř), jenž mu s návratem dcery může pomoci. Mezitím přijde slibovaná krize a rozjíždí se kolotoč podrazů a... jiných podrazů.
Ačkoli to tak vyznívá, ani tentokrát není Gekko hlavním hrdinou - tím je právě snoubenec (La Beouf), který funguje na stejném principu jako Sheen v jedničce. Přesto je právě Douglasova postava hnacím motorem, bude to on, kdo vás bude zajímat... rozhodně víc než nějaký vyjukaný začátečník (což je, stejně jako v případě jedničky, asi největší problém filmu).

Jinak už je ale vše na svém místě. V první řadě je důležité, že Stone moc dobře pochopil, co to obnáší "točit dvojku". Navíc ještě příběhu, který v podstatě nemůže být rozšířen, jen opakován. Chceme všeho víc! Víc hlášek, víc zvratů, víc "akce". A přesně to je nám dopřáno. Stone si s filmem hraje jako někdo, kdo chápe, že aby zaujal stejným námětem jako minule, musí se o hodně víc snažit. Tím spíš, že se vracíme do světa makléřů, bankéřů, akcionářů a bůh ví, koho všeho ještě. Bylo zásadní pochopit, že 99% divákům je tento svět NAPROSTO ukradený a hlavně neznámý. I když jistá fascinace strmými křivkami svou roli hraje, Stone ví, že je to pro nás jen španělská vesnice. A tak k nám i přistupuje.

Svět burzy je tu opět silně zjednodušen. Makléři jsou cool lidé, jejichž práce je adrenalinovým zážitkem. Ovšem zase ne natolik, aby si po práci nenašli čas na motorkářský závod na jednom ze svých drahých strojů. Svět je to plný žraloků, hláškařů a osobních vendet skrze akciové propady. Akční stylizace je skutečně obdivuhodná. Vše tu různě bliká, svítí, mění se, kombinuje se. Všichni spěchají, běhají, přepravují se helikoptérami. A mě je jedno, nakolik to odpovídá realitě - funguje to! Když postava dramaticky oznámí, že cena akcií právě klesla o 3% za kus, jsem tím zcela zasažen, i když reálně nemám tušení, co se vlastně děje. Tak dobře Stone umí svůj svět přiblížit. Ne skrze fakta, ale skrze emoce. (Zdá se to jako jednodušší a horší přístup, zvlášť, když například v JFK Stone ohromoval skutečnými fakty... ale jinak si to vlastně tentokrát nedokážu představit.) Neznamená to, že by zmizelo mluvení do duše a konstatování Stoneových pravd. Jsou jen natolik nenápadně dávkovány, že nemůžou rušit (a zároveň nemůžou šokovat).

Nesmím zapomenout na výborné herecké výkony. Samozřejmě Douglase, který si svou roli skutečně užívá, ale i LaBeoufa, jehož vážně nemám rád. I když se ani tentokrát Shiovi nedostalo role, kterou by si nás mohl nějak víc získat (jeho postava je, zvlášť v kontrastu s Douglasem, místy opravdu nudná), poprvé jsem měl pocit, že místy předvádí i víc než kukuče. Rozhodně funguje lépe než Sheen v jedničce. Langella se ve filmu moc neohřeje, Brolin jaksi proplouvá, ale rozhodně si jich všimnete. I to se počítá. Trochu nekorektně musím přiznat, že jsem vážně netušil, že Wallach ještě žije - každopádně žije (a já mu přeji pevné zdraví). Jeho role je sice poměrně nezajímavá, ovšem Stone si ho očividně velmi váží (viz. Shiův vyzváněcí tón), proto jeho přítomnost vždy podtrhne. O tom, že prokletí "zbytečných ženských postav" prolomeno nebylo, je škoda se zmiňovat. Carey Mulligan je opravdu jen loutkou ve hře mocných mužů, kteří jí sotva pustí ke slovu. To si větší sousto ukousne i okrajová Susan Sarandon.

Že se Wall Street 2 povedla, to je pro mě docela překvapení. A že můžu s čistým svědomím říct, že se povedlo víc než jednička, to jsem nečekal už vůbec. Dvouhodinový film o akciích nazvat "zábavným", to jde už zcela mimo moje chápání. Je to ale tak a mě nezbývá než podotknout, že Stone se pomalu vrací tam, kam patří - na vrchol. Nebude mu k tomu stačit jen Wall Street 2, ale tudy ta cesta jistě vede. Nevím, proč mu to nepřát. Není to dokonalý film, ale funguje, nenudí a má co říct. A to je právě ten Stone, kterého chceme!

PS: Kdyby film končil větou "I am back!", byl by o stupínek lepším.

PPS: Co měl být ten podivný výlet do Švýcar? Proč Stone prostě nenatočil panorama Curichu? Myslím, že v dnešní době už je podobná záměna silně neuctivá vůči nám.

80 %