Mechanik zabiják

Chtělo by to oddych, co říkáte? Nějak se kolem těch Oscarů točíme moc a zapomínáme, že kinematografie existuje primárně proto, aby mohl Jason Stantham beztrestně nakopávat zadky anonymní početní převaze. Remake klasiky s Charlie Bronsonem (kterou jsem neviděl) "Mechanik zabiják" sliboval přesně to. Bohužel lhal. Ve skutečnosti není ani zdaleka akční jízdou, není moderní a není zábavný. Tedy určitě ne do té míry, do které mohl.

Simon West, režisér například Con Air a prvního Tomb Raideru, tu skutečně předvádí nemastnou a neslanou povídačku, jež by byla nudná a neaktuální už během premiéry původního snímku (tedy před čtyřiceti lety). The Mechanic není špatný, je na tom hůř - je nijaký. Není tu skutečně nic, co by jakýmkoli způsobem mělo někoho nějak zaujmout. Dá se říct, že když o snímku uslyšíte a letmo si představíte, o čem by mohl být, dostane vás vaše vlastní představivost mnohem dál než reálná návštěva kina, což se dá považovat za skutečně největší neúspěch, jakého může filmař dosáhnout.
Že West není nadaný režisér pro nikoho z nás není žádnou novinkou. Je ale pravda, že jako řemeslník, jenž odvede práci přesně takovou, jakou od něj produkce čeká, se nemá zač stydět. Bohužel zatímco tento přístup právě u Tomb Raideru minimálně pro mě fungoval, protože na place pobíhala Angelina Jolie a rozpočet nabízel větší vychytávky, u Mechanika něco takového nestačí. Tady by bylo potřeba skutečné a nefalšované nadání.

Že jde akční snímek se Stanhamem natočit jako zábavnou pecku i za malý peníz ostatně moc dobře víme. Jenže to by musel štáb projevit aspoň kousek odvahy zajít dál, než je obvyklé.
Sledujeme příběh muže, který se mstí za to, že se nechal najmout na vraždu svého nejlepšího přítele a skutečně ji spáchal. Což je docela... no řekněme ne úplně běžné. Dělá to ale ukázněně a s rozmyslem, navíc s sebou neustále tahá přítelova syna, jenž se chce vrahovu otci (hrdinovi filmu) pomstít (syn samozřejmě neví, že Stantham je onen vrah).
Z tohoto námětu by šlo udělat naprosto cokoliv od šílené tarantinovské jízdy za pomstou po coenovské bizarnosti. West ale nevytáhl ani osobní linii, takže vztahu hrdina - syn oběti skutečně nemáme důvod věřit (žádný vztah totiž prakticky není) a akce je tu tak strašně málo a je tak ostudně nudná, že neodvede pozornost od neuvěřitelné prázdnoty všude kolem.

K ničemu není ani povedené obsazení. Westovi nedošlo, že Stantham není úplně stejný typ herce jako Charles Bronson. Nechápe, že jeho charisma funguje především za běhu a s pěstmi od krve. Nutí Jasona huhlat, neustále házet zamračené pohledy na kameru a vůbec všechny ty věci, které patří právě spíš k Bronsonovi. Jason proto naprosto nefunguje.
Zcela k ničemu je i Ben Foster, který už si pro sebe ukradl například Vlak do Yumi, zatímco se Crowe s Balem místy až moc okatě přetahovali o to, kdo má větší charisma. A je potřeba mít jistý um k neztracení se mezi takovými provařenými jmény. Zde nezmůže víc než sem tam hodit drsný kukuč.
Vztah jejich postav a jejich konfrontace by měly být tahouny filmu. Protože ale oba jen proplouvají a mluví spolu o nudných věcech, nepůsobí na nás závěrečná pointa jinak než "já to věděl hned od začátku". West tak tentokrát nevyužil obsazení, přičemž právě to je jediná věc, ze které ve svých známých filmech těží.
A abych nezapomněl, vůbec nikdo v tomto filmu nehláškuje. A není to ani trochu banální, protože "hlášky" jsou nedílnou součástí každého (nejen) akčního filmu. Máme je rádi, okořeňují některé scény, nebo jim dokonce dávají smysl a ve zkratkovité filmové řeči opatřují postavám charakter. Zde se ale nikdo o nic takového nepokouší, což je možná jeden z důvodů, proč je akce tak nezajímavá a nevypointovaná a proč nás postavy tak málo zajímají.

Ne, The Mechanic není špatný film. Je jen tak strašně a dokonale průměrný, až je škoda mluvit. Není tu sice nic, co by mohlo někoho urazit, někomu vadit, zrovna tak ale chybí jakákoli složka, která by měla šanci potěšit a zaujmout. Ve výsledku je tedy veskrze zbabělým produktem, jehož existence nemá většího smyslu než stát se sobotním filmem týdne na některé z komerčních televizí, kde neurazí babičky ani dětičky.

40 %
Průměr tak průměrný, že mu nejde dát ani průměrné hodnocení. Nijaká akce, nedotažený příběh, nezajímavé postavy.