Zatím spolu, zatím živi

Psát recenze na tenhle druh filmů je snad úplně ta nejnevděčnější věc, jaká se může přihodit. Když je snímek špatný, lehce ho zkritizujete. Když je dobrý, není těžké najít slova chvály. Když je ale právě takový jako novinka s Tomem Cruisem a Cameron Diaz v čele, nezbývá než pokrčit rameny a složitě hledat vhodná slova. Není co doporučit a není před čím varovat. Není na co upozornit a není proč skuhrat. Je to průměr. Neškodný a nezávadný průměr.

Příběh supertajného superagenta, jenž na své supermisi potká superkočku, je nucen ji chránit, nakonec se do ní zamiluje a za zvuku svištění kulek odjíždí s ní na motorce za západem slunce a závěrečnými titulky, je zkrátka přesně takový, jakým se zdá z trailerů nebo i z prvního pohledu na plakát. Jednoduchý, nenáročný zážitek pro úplně každého, který v podstatě neurazí, přestože ho pravděpodobně nebudete mít potřebu někomu vnucovat. A co se dá o takovém dárečku vlastně napsat? Že už jsme něco podobného viděli nesčetněkrát a nejednou i lépe? Že srovnávání s Mr. and Mrs. Smith je zcela zcestné? Těžko se vyčítají nulové ambice filmu, který si očividně žádné nevytyčil... navíc zcela záměrně. Nikdo, doslova nikdo, před ani za kamerou nedává najevo, že bychom si jeho dílo snad měli naplno užívat. Přišli jste na akční film se dvěma hvězdami v čele? Tady ho máte, koukněte na něj, slupněte popcorn a rychle zapomeňte, ať můžeme brzy natočit něco podobného.

Na tomhle přístupu v podstatě není nic špatného. Zvlášť v parném létě, kdy může i podobná podívaná na zkrácení dlouhé chvíle udělat radost. Přesto ale trochu mrzí, že před nás skutečně není předloženo nic, co by mohlo být zapamatování hodné. Celý ten film je tak dokonale (ale tolerovatelně) o ničem... že si tvůrci na jednu stranu zaslouží obdiv za to, že ho dokážou prodat. Při pohledu na Mangoldovu filmografii si nemůžu nevšimnou úplně stejným způsobem vyprázdněného westernu 3:10 Vlak do Yumy, jenž zaměnitelně úspěšně (možná i úspěšněji) prodává stejné nic. A Zatím spolu, zatím živi jsou stejné nežánrové divadýlko, jež presentuje ze svého okruhu možností stejné minimum, jako je tomu v případě Yumy. Walk The Line, Kate a Leopold, Identita, vše to jsou díla, jež úspěšně zapadnou do žánru, svou nulovou snahou do něj i něco vložit v podstatě eliminují riziko prohry, milovníky onoho žánru sice rozladí, ale masového diváka nemají čím odradit.

Mangold si vždy pohlídal herecké obsazení a technické "objektivní" kvality. To mu stačilo a pro něco víc neměl potřebu. A na stejném principu funguje právě i naše novinka. Kdybych na ní měl pohlížet jako na akčňák, tak bych musel být krutě zklamaný. Jako komedie s akčními prvky ale funguje obstojně. Využívá těch nejzákladnějších pravidel žánru, přidá pár všedních akčních scén a primitivních klišé. Motiv uřvané neschopné krasavice, kterou musí hrdina tak pečlivě opečovávat, jsem naposledy ve stejné míře viděl v druhém Indiana Jonesovi. Vážně bych byl rád svědkem feministického seskupení "Mrtvá Bella, dobrá Bella" sledujícího vřískající Cameron Diaz, jak se s hysterickým křikem točí kolem své osy a zběsile střílí ze samopalu. (Bohužel to není zdaleka tak vtipné, jak se zdá. Jen hloupé.)

Pokud ale může tahle plytká podívaná někoho potěšit, tak fanoušky některé z hlavních hvězd. Sice neznám nikoho, kdo by obdivoval Toma Cruise nebo zbožňoval Cameron Diaz, ale pokud tam někde na světě jejich příznivci jsou, neměli by si jejich opětovné dostaveníčko nechat ujít. Osobně ani jednoho z nich nevyhledávám, i když Cruise umí překvapit. Bohužel ale, přestože má zkušenosti s těmi nejlepšími z nejlepších, nedokázal jako dobrý herec zapustit kořeny, kvůli čemuž role v Eyes Wide Shut, Magnolii nebo Rain Manovi působí jen jako ostrovy uprostřed ničeho. Přitom má ale na kontě rolí "kvalitních" stejně jako "komerčních". Je skutečně zajímavé, kolik výrazných rolí v ceněných filmech zkusil, aniž si dokázal vybudovat pověst, jakou má třeba Brad Pitt, jenž má paradoxně komerci s kvalitu v mnohem větším nepoměru. Diaz dobrá herečka není, takže nemá smysl ji litovat, ale Cruise mi trošičku líto je.

Ale co by mě ho vlastně mělo být líto... je to jeho chyba, že se utápí v pověsti podivína, náboženského fanatika a nakonec přijme roli v tak nezáživném snímku. A přestože se nejedná o žádnou katastrofu, tak chválit ho nikdo nemůže. Nehraje špatně a nehraje dobře. Možná nehraje vůbec a možná mu to je jedno. Ostatně celý tenhle cirkus smrdí přístupem: "Hm, zlato, nemáme v garáži trochu prázdno? Co takhle pořídit si dalšího Aston Martina?" A vlastně, když se to tak vezme, nikdo to jemu ani zbytku štábu nemůže vyčítat - ne každý film chce být dobrý, některé jsou prostě jednorázová záležitost na léto. Budiž jim to přáno.

50 %
S tímhle obsazením by měl režisér se srovnatelným rejstříkem dokázat zásadně víc. Tupý film na jedno použití nestačí na víc než průměrné hodnocení.