Babylon A.D.

Babylon A.D. by se dal nazvat "prokletým filmem". Ale pokud nechceme být melodramatičtí, vystačíme si se slovem "problémový". Stejně jako nedávno Vlkodlak, i on skončil s jiným režisérem a vlastně jako úplně jiný film. Narozdíl od Vlkodlaka to je ale vidět z každé minuty, každé scény a každé myšlenky. Mathieu Kassovitz dostal šanci toto sci-fi natočit již před lety jako svůj první vysokorozpočtový projekt v Hollywoodu (my ho známe hlavně jako režiséra Purpurových řek), ovšem kvůli problémům s délkou (prý chtěl mít film o mnoho delší) se od projektu zcela distancoval. A teď můžeme říct, že moc dobře věděl, co dělá.

Babylon A.D. je naprostý mišmaš, který bez ladu a skladu kupí postavy a situace, které nám nejsou nijak vysvětleny nebo naznačeny. V postapokalyptické (údajně) budoucnosti doprovází Vin Diesel Mélanii Thierry z bodu A do bodu B, aniž bychom věděli proč, a snaží se jim v tom zabránit hned několik lidí... aniž bychom věděli proč. V poslední třetině filmu se naopak zcela změní tempo, začne se odkrývat příběh a je nám odpovídáno na naprosto všechny možné otázky - Jediný problém je, že během celého předchozího děje nám nebyla dána možnost se na ně zeptat. K rozuzlení nevede žádná cesta, nejsou nám podávány nápovědy a dokonce ani neznáme záporáka nebo problém, na který bychom se měli soustředit, dokud zloduch sám nenakráčí do děje a v bondovském stylu nám milostivě všechno do posledního detailu nevysvětlí.

To by fungovalo jen a pouze tehdy, když by to bylo záměrné matení diváka. Přitom všechno to očividně být řečeno mělo. Z každé scény jasně vyplývá, že byla osekána o pět předešlých a deset následujících. Vidíme naprosté dějové minimum, aby šel vůbec film nazvat "filmem" a ne jen změtí záběrů. O to směšněji vyznívá hlubokomyslný konec, kdy se začíná řešit například náboženství. Vzhledem k tomu, že do této doby jsme jen sledovali různé lidi, kteří se spolu z různých více či méně (méně!) známých důvodů rvali, nebo si povídali o věcech, které neměly buď význam, nebo smysl, je ten obrat vyloženě jak pěst na oko. Střih je zcela nezvládnutý a spíš to vypadá, že důležité scény chybí a naopak ty výplňkové kecy zůstávají. Dějové linie, jako vztah hlavního hrdiny a jeho svěřenkyně, jsou naprosto nerozvedené, motivy lidí buď řečeny nejsou, nebo je někdo doslova vykřikne během akce. Takhle to vypadat jistě nemělo.

Co na tom, že vidíme, jak skvělým a snad i chytrým postapokalyptickým béčkem mohl Babylon A.D. být. Mohl, ale není. Dokonce ani nemůžeme říct, že jde o postapokalyptcký film, přestože to na nás křičí z každého plakátu. Z děje samotného sice ihned chápeme, že se odehrává v budoucnosti, ale o nějaké válce, epidemii nebo vymírání vůbec nevíme - možná je to tedy obyčejné sci-fi s vyhraněnější politickou situací. Naopak bych řekl, že New York přežívá doslova na jedničku. Jediné, co mě skutečně přijde "apokalyptické" je, že i Vin Diesel daleké budoucnosti otevřeně protestuje proti kmenovým buňkám. Nemůžu a ostatně ani nechci tvrdit, že kdyby na režijním křesle zůstal stejný člověk, šlo by hned o výtečný film, ale jsem si téměř jistý tím, že hodnotit bych mohl minimálně dvakrát lépe.

Když se prokoušeme dějem tak stupidním, že mu z filmů poslední doby konkuruje jen Legie, dostaneme se k vizuálu, který očividně má co nabídnout, ale není mu dáno moc prostoru. Postavy moc často zírají jedna na druhou a blábolí, než aby bylo vůbec na co koukat. Přitom děj i vizuál by film očividně mohl mít o několik řádů lepší, ale to je ohraná písnička. Kdyby Vin Diesel míň poslouchal zfetovaně působící dívku a víc střílel ruské mafiány zahrané francouzskými klasiky, šlo by to jistě lépe. Když už muselo studio film tak razantně krátit, mělo alespoň ubírat na těch správných místech.

Tak by šlo o Babylonu A.D. mluvit do nekonečna. Jako o naprostém nesmyslu, ve které je tam někde hluboko kvalitní ukryto sci-fi, které ovšem na povrch zcela nenahlédne ani jedinkrát za celý film. Chtěl jsem se zmínit i o Vinu Dieselovi tvářícím se jako někdo, kdo si skutečně není jistý tím, že je na správném natáčení, nebo že Michelle Yeoh ví o ději filmu zhruba tolik, co my. Ale i tyto problémy šly vyřešit lepší kombinací stejného materiálu. Nejvíc mě na tom štve, že nevím, komu bych zoufalý neúspěch tohohle nesmyslu připsal na triko, protože jsem nikde nezjistil, kdo vlastně za výsledkem stojí. Ať to byl kdokoli... škoda mluvit.

PS: Existuje druhá verze filmu, která vznikla ještě částečně pod režisérovým dohledem, je o 11 minut delší a je dle dostupných informací i lepší - více odpovídá kyberpunku, v jehož duchu měl být film původně natočen. Do našich kin se ale chystá recenzovaná nerežisérská verze. Ne, že bych si uměl představit, jak to nějakých deset minut zachrání... ale budiž.

30 %
O co v tom vlastně šlo?