Rebelka

Disney v posledních pár letech slupnul dvě velké firmy. U obou jsme se báli, jaké změny komerční nadnárodní magnát přinese do jejich tvorby, ačkoliv hlavouni slibovali, že budou minimální, pokud nějaké. Zatímco Marvel rozkvétá do krásy a několik originů s jednou velkou týmovkou potěšily většinu diváků, Pixar započal strmý sešup. Příšerná druhá Auta, další ohlášené sequely a nyní Rebelka, neboli Brave.

Pokud něco zrzavá Mirida dokázala, tak že si Mickey Mouse obtočil kdysi originální tvůrce kolem prstu a Pixar už v podstatě není. Můžeme to nazvat mnoha přízvisky, od uměleckého posunu po zaprodání se, ale raději si řekněme, co z toho plyne.
Rebelka má všechny prvky klasické disneyovky, ale jen málo z Pixaru. Roztomilé postavičky tří bratrů, sem tam zazní nějaká písnička, nejprimitivnější možný dějový rámec... kdybych nevěděl, že za studiem stojí Jobsovi svěřenci, nikdy by mě to nenapadlo. Spíš bych řekl, že se tým za touhle pohádkou hodně snaží obšlehnout pixarovskou animaci, ale ne její vnitřní kvality.
Sledujeme příběh pseudoskotské princezny Miridy, kterak se všemožně snaží odolat výchově své zásadové matky a uniknout chystajícím se vdavkám. Jednoho dne uteče do kouzelného lesa, kde potká čarodějnici, od níž si koupí kouzlo, které má změnit matku, tím i Miridin osud. Že se tak nekonkrétní přání vymkne z rukou, je nasnadě, ale víc neprozradím. Jediný klad filmu je, že se tento zvrat (odehrávající se zhruba v polovině) podařilo ututlat.

Příběh je neskutečně nastavovaný. Takhle vypadá námětová krize v praxi! Co by v jiném filmu zabralo pětiminutový prolog, se zde řeší půl hodiny. Scéna z druhého traileru číhá až na konci první třetiny a vše před ní je jen zbytečný klišé marast, který naprosto nic nenabízí. Zoufale viditelné zabíjení času a snaha natáhnout řídký příběh na celovečerní stopáž sálají z každé minuty. Někdy je až smutně směšné, jak použité a okoukané prvky museli tvůrci oprášit, aby vůbec měli co dát na plátno. Rozštípnutý šíp, jímž machroval už Errol Flynn před více než sedmdesáti lety, je jen špičkou ledovce.
Vývoj děje je navíc založený na někdy naprosto nesmyslných nápadech, třeba že si urostlého medvěda nevšimne nikdo v sálu, přestože k němu nějakých třicet lidí stojí čelem. Celá zápletka druhé poloviny filmu existuje jen proto, že Miridu nenapadne promluvit si se svým otcem (nebo kýmkoli) a vysvětlit mu situaci. A když už chudák holka neví, jak dál, objeví se modré "bludičky", které ji prostě zavedou, kam potřebuje. Velmi laciné zjednodušení! Snímek se jmenuje v originálu Brave (odvážný) a v češtině Rebelka, přesto ve filmu není chvíle, kdy by se Mirida musela spolehnout sama na sebe.

Místo originálního příběhu tu tedy máme infantilní hromadu vaty, kde se postavy chovají nesmyslně a příběh se odvíjí bez špetky selského rozumu. Vzhledem k tomu, že dřív jsem k Pixaru vzhlížel jako ke studiu, jež nedělá jako jedno z mála z dětí idioty, jsem nyní tím naštvanější. A že jde o první snímek studia odehrávající se v historii a s ženskou hlavní hrdinkou? No a co? Historie je tu naprosto nefunkční a nepřítomná (království působí jistě záměrně spíš jako nějaká fantasy říše než Skotsko). A podobné hrdinky jsme za podobné ideály viděli bojovat už nesčetněkrát. Nehledě na ospalé disneyovské poselství.
Zmínit musím i příšerný dabing, který se nijak nepokusil zachovat skotský přízvuk protagonistů (což chápu), ale navíc udělal z hrdinky jakousi patnáctiletou pipinu na facku, která si má někde v pokojíčku psát deníček, ne nás obtěžovat svými moudry.

Ano, Rebelka se nepovedla. Není to takový úlet jako druhá Auta, po kterých se člověk vyloženě cítí trapně, jenže u nového námětu s takovým potenciálem bolí výsledek zásadně víc.
Nabízí se zvolání, že Pixar zklamal. Zbývá ale otázka, jestli to ještě vůbec je Pixar. Snímek připomíná z animáků posledních let nejvíc disneyovské Na vlásku, tedy rozjuchanou infantilní pohádku bez mozku a potenciálu být něčím víc než jen zaplácnutím času. Jistě se najdou diváci, kteří to ocení, ale pro fanoušky studia s lampičkou Luxo ve znaku půjde mnohem spíš o další ránu pod pás. Opravdu doufám, že se tímto směrem nevydají další projekty kdysi kralujícího studia, nyní divize.

60 %
Pokud jsem dal Na vlásku 50 %, nemohu dát nyní tak málo. Přesto jsem ale mnohem rozladěnější, protože jsem doufal, že Pixar odolá svodům laciné, vyprázdněné zábavy přece jenom déle.