RECENZE FILMU

Chceme, aby byla letošní sezóna zachráněna. Chceme film, který bychom mohli bezmezně obdivovat a chceme ho rychle! Komu jinému svěřit naši důvěru než Christopheru Nolanovi, jenž například Mementem nebo Dokonalým trikem dokázal už nejednou své schopnosti a jen tak mimochodem s Batmanem začíná očistil jméno netopýřího muže? Inception je jakoby vytvořeno právě s myšlenkou stát se spasitelem léta. A pro někoho jím, snad po právu, bude. Ale...


Kdyby nebylo toho prokletého "ale", mohla by recenze skončit a my bychom tu měli ultimátní zázrak, jak hype ne naznačuje, ale vyloženě vykřikuje. Jenže smůla... Já měl Nolana rád ještě před tím, než to bylo moderní; pokud nevyzkouší Shyamalanův vzorec, budu ho mít rád i poté, co moderní být přestane. Tím spíš se ale nenechám uchlácholit jen nějakým "od režiséra Temného rytíře".
Rovnou řeknu jediné: Nolan má na víc! Inception není jeho vrcholným dílem ani dílem vrcholu se podobajícím. Oproti originalitě Mementa a bohatosti Prestige bych se nebál označit ho za "nedostačující". A to na první pohled. Jeho do nekonečna omílaná originalita je jen zdařilou iluzí, kdy jediná zajímavá myšlenka obohacuje již viděné schéma.

Ze všeho nejvíc na mysl přijdou loupežní thrillery jako Bezva finta nebo Dannyho parťáci. Loupežní dramata o dokonalém plánu a jeho naplnění. Podobným kouskům se Inception velmi podobá. Dominic Cobb (Leonardo DiCaprio) je totiž zrovna takový zlodějíček, jen s tím rozdílem, že krade uvnitř vašich snů. Tady Nolan překvapuje, jak málo "snově" si sny představuje. Sen je pro něj vlastně totéž co realita, jen v něm občas funguje jinak gravitace. Podobná lákadla jako ohýbání města z traileru jsou zcela výjimečná a pro chod filmu nemají větší vliv.
Vlastně mě mrzí, že má Inception vyšší rozpočet, tedy tato lákadla, protože v komorním provedení, kde by Nolan nemusel být tak blockbusterovsky vysvětlující, by měl Počátek zásadně větší potencíál.
Se snímky plnými fantazie a neoddělitelné reality/snu (například Terryho Gilliama, Davida Lynche, do jisté míry Larse von Triera) je nicméně Nolanova formální "zbabělost" nesrovnatelná. Ne že by to vyloženě vadilo, jen mírně zaráží.

Aby ale nedošlo k nějakému omylu, raději hned přiznám, že Nolan opět odvedl skvělou práci prakticky ve všech ohledech. A nejen on. Inception funguje. Pokud chci "jen" dobrý film, nemůžu být spokojenější. Není tu nic navíc, nic vlastně nechybí. Nic nemůže někomu vadit a není, na co si stěžovat. Herci předvádějí nadstandardní výkony, hudba je příjemná a dění skvěle doplňuje (přestože samotnou bych si jí nepustil)...
Jenže to všechno je u Nolana naprostá samozřejmost. Nebo by alespoň měla být, pokud by byl tak geniální, jak aura jeho osobnosti tvrdí. Mně tato prvotní dokonalost a nekonfliktní perfekcionizmus nestačí. Já chci víc! Víc než strojenou chytrost, která navíc rozhodně není zas tak jednoznačná. Už jen proto, že samo snění rozhodně nefunguje na principech, jež nám Nolan předkládá. Nemusíte být psychology, abyste věděli, že sny rozhodně nejsou souvislé dění, jež je krom zamlženého začátku nerozpoznatelné od reality. Místo toho, aby byla zachycena abstraktní neměřitelnost snů, jsou jim přiřazena chladná a logická pravidla, která si pan Scénář vymyslel... a hrát dle vlastních pravidel není žádné umění.

A nic víc Inception není. Jen dobře zahraná hra. Pokud ale Nolan dokáže něco skutečně výjimečně, tak kamuflovat. Schovat banální zápletku a vývoj děje do dokonalé formy, aby byly masy ohromeny jeho genialitou a kritici dostatečně uspokojeni jeho technickým umem. Jenže fakt, že si ve filmu prostě parta lidí vytyčí plán, ten do puntíku a bez skutečných komplikací splní, se tentokrát zakrýt nepodařilo na 100%.
Vedlejší (nebo hlavní - podle úhlu pohledu) linie s Cobbovou ženou mi pak jako nadstandard nestačí. Bohužel mě skutečně nic nepřekvapilo, nebyl jsem svědkem ničeho zásadně nečekaného a "chytrá" pointa mi v hlavě vyvstala už při první zmínce o oné "káče". Z kina jsem sice odcházel uspokojen poctivým a důstojně zpracovaným námětem, ale žádné hlubší stopy v sobě necítím.

Zmiňovaná složitost a komplikovanost jsou skutečně jen relativní. Pokud znáte Nolana a máte nakoukané Memento nebo Dokonalý trik, nemůžete se nijak zásadně ztratit, protože oba tyto snímky jsou mnohem komplikovanější. Inception je, až na úvodní scénu, vypravováno chronologicky, logicky a přehledně. Po většinu stopáže se sice odehrává víc situací najednou, nicméně v natolik odlišných lokacích, že je snadné od sebe jednotlivé vrstvy reality oddělit. Skutečně nechápu, jak se dá ztrácet mezi prostřihy horské pevnosti a hotelového pokoje. Nevím, jestli je tato překvapivá přehlednost výhoda, ale mě mrzí, že až film uvidím podruhé, jen si upevním pár vratkých bodů, ale jinak na mě nic nového nečeká. (Což se potvrdilo.) Mrzí mě to a cítím se tím maličko podveden, protože ostatní Nolanova díla se vyznačují právě tím, že na podruhé chutnají lépe. A na potřetí jakbysmet. Počátek onu vlastnost bohužel postrádá.

I přes negativní vyznění recenze je ale Inception skvělým filmem, jehož kvality byste si měli dopřát, a to pokud možno v kině! Nudit se určitě nebudete. Jako solidní Nolanovka pro komerční využití, kterou by se slavný režisér mohl vymanit zpod netopýřích křídel, funguje výtečně. Nebo alespoň velmi dostatečně. Jen to bohužel není natolik originální, zajímavý a svůj zážitek, abych ho zbaštil i s navijákem. Je to letní spektákl, ne nadstandard.

Byl bych nerad, kdybych vyvolal dojem, že se nad Nolana povyšuji a odmítáním geniality Počátku si chci něco dokázat - Nolan si mě nejednou naprosto získal, nebyl by pro mě tedy žádný problém říct, že se mu to podařilo znovu!

PS: Recenze prošla několika úpravami po třetím zhlédnutí.

hodnocení
80 %
jedním dechem
Velmi slušné, ale rozhodně ne geniální nebo brilantní. Záchrana letošního léta? Dost možná, ale ruku na srdce, laťka není zase tak vysoko, aby to značilo nějaké terno.
xxmartinxx
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.