NÁZORY K FILMU

avatar uživatele
60 %

Myslím, že celý děj by se dal v pohodě vměstnat do půlhodinového snímku. Protože jsem Máj od Máchy četla několikrát (i když jsem tedy ne úplně všechno pochopila :D), čekala jsem od filmového zpracování něco jiného. Kytice například byla věrná předloze. Tohle bylo zbytečně protahované. V básni mi bylo líto Jarmily, ve filmu jsem brečela, když Viléma lámali. Připadne mi, že Jarmila je tady s prominutím pěkná k*va, která ani neví co chce. Z té básně mi to tak vůbec nevyznělo, nevím jestli je to jen můj dojem. Chudák Vilém :(

5. května 2012
avatar uživatele
50 %

Máj Karla Hynka Máchy, jakožto psané dílo z období romantismu, jsem nečetl, ale hned od počátku mi bylo jasné, jak to všechno dopadne. Mácha byl Čech, tudíž do realizace se také nemohl pustit nikdo jiný než Čech. Fakt kombinace… Nicméně jak film po stránce příběhové mohu přehlížet, po stránce zpracování už to nedokážu tak snadno. Češi holt mají svůj filmařský styl, který mi prostě nesedí. I když mají v rukách díla svých předků, jako v tomto případě Máj, nedokážou ho nafilmovat poutavě, ba dokonce ani tak, aby zvýraznili styl autora předlohy. Já nevím, mně kat, který má zřejmě zázračnou schopnost přemisťovat se vždy na místa dění, recitující verše, oxymórony a podobné umělecké prostředky, nijak zvlášť nezaujal. Stejně tak se na filmové poměry nevyznamenal ani zbrklý a uspěchaný milostný příběh, který na mě navíc působil neuvěřitelně strojeně. „Náš“ styl na to prostě nemá. Američané by pro svou nevědomost Máj zničili dozajista ještě víc, ale ani čeští režiséři a herci si nemůžou gratulovat. Jejich výkony mě zase nepřesvědčily ani tentokrát. Představitelé loupežníků? Noční můra… Ti prostě nehrají své role tak, že to myslí vážně… A když se objeví starší osvědčenější herci, pobydou zde sotva dvě minuty. Jediné, z čehož divák z obsazení něco má, jsou nahotinky, které stejně neřeknou ani jedno kloudné slovo. Ovšem za co jsem alespoň trochu rád, je výrazná hudba. Support Lesbiens? To to dopadne, říkal jsem si. Ale když zde nezpívali a neopakovali dohromady pět šest slov jako vždy, jejich hudba udělala skvělou atmosféru bezeslovným scénám. Nicméně příště, až budu chtít o Máji něco vědět, radši si přečtu knížku.

14. listopadu 2010

Absolutní propadák. Mácha by si zasloužil mnohem lepší zpracování svého životního díla. Co ještě dodat mimo nuly v hodnocení?

21. října 2010
avatar uživatele
20 %

Ach... Máj miluji. Ovšem vidět tohle Karel Hynek, dělá v hrobě kotrmelce. Když pominu ten fakt, který mě většinou dost vytáčí u zfilmovaných knížek a to jest časová osa (no promiňte, ale vážně mě dožírá, když na prvního máje, kdy se Jarmila měla utopit, se s Vilémem teprve seznamuje!) a jiná posloupnost veršů... Dost mě naštvalo, že Vilém znal svého otce. Herecké výkony? O tom se nedá mluvit. Jarmila byla... Prostě němá husička, která mě dováděla k šílenství. O zbytku nemluvě. Co mi však div neobrátilo vnitřnosti a donutilo mě odejít od obrazovky, u které jsem až do té doby celkem statečně seděla, bylo intermezzo. Vznešený sbor duchů zasazený do jakési poprockové písničky, která do celého filmu pasovala asi jako pěst na oko? Zvěrstvo! Příběh velké tragické lásky a nějaký (s prominutím) pominutý režisér z něj stvoří laciné a hodně béčkové porno. Chudák Mácha! Tohle se tedy vážně nepovedlo. Navíc mě vážně pobavilo, že tři čtvrtiny filmu tvořila jakási předehra a děj celé knížky se tvůrci rozhodli nacpat do posledních pár minut. Úžasné! Jediné, za co můžu dát pár procent je krajina, jak už bylo řečeno, ta byla úchvatná. Ještě bych ráda zkritizovala hudbu. Kytice se panu režisérovi povedla včetně krásné lyrické hudby. Do Máje ta elektronická pasovala asi jako pěst na oko.
Absolutly disgusting!!

30. května 2010
avatar uživatele
30 %

Tohle byla hrůza! Po moc pěkné a poetické Kytici jsem čekala od Brabce něco stejně poetického, ale dočkali jsme se jen krásných záběrů (pro F.A.Brabce už typických, ale přece jen už ty filtry jsou trochu okoukané a čeho je moc, toho je příliš) a pěkné muziky - ale to je vše. Přiznám se bez mučení, že Máj coby povinnou četbu jsem nikdy nečetla celý a od maturity udělané už před docela pěknou řádkou let jsem stihla všechnu teorii radostně vypustit z hlavy, takže jsem si musela přečíst na Wikipedii (ano, hrůza), o čem ten Máj vlastně je - že tedy dějově mu film odpovídá... Nicméně, pochybuji, že poeta a romantik Mácha vykreslil Viléma a jeho partu tak nesympaticky, že s ním ani chvilku necítíte a nesoucítíte, naopak mu jeho pěknou a zaslouženou smrt přejete... Nesnáším tyhlety nafoukané a sebestředné floutky, ať už je to sociální drama nebo adaptace Máje - je pro mě nuda a utrpení je sledovat. Matěj Stropnický je typově zajímavý, ale jednoduše řečeno hrozný, odpudivý a nesympatický fakan. Slečna Lehnertová má pěkná prsa - víc nemám co říct. Že by proto se do ní Vilém zamiloval tak osudově, že po jednom pohledu po ní zatoužil, pomiloval se s ní a obětoval pro ni život? Na takovouhle lásku jsem nikdy nevěřila a v dnešní době mi to přijde ještě praštěnější. A kapitola sama pro sebe - Jan Tříska. "Velký pan herec" - hmmm. Jako kat je (opět) typově přesný (ostatně typově jsou všichni herci zajímaví, včetně Kukury a Niny Divíškové nebo Javorského), ale to je vše. Jeho herectví rovná se jeden neměnný škleb, který mi zprotivil už tak hrozné Hřebejkovo Horem Pádem a tady je ho tuplovaně. Hodnotím hodně nízko - 10 % za Supporty (asi do 3/4 filmu, rockové intermezzo a konec fakt nebylo pěkné), 10 % za (byť okoukanou) kameru (záběry jsou to ale pěkné) a 10 % za krásnou českou přírodu - pro manažera lokací. Velké zklamání - z filmu mám vlastně pocit, že nevím, co v nás měl vyvolat. Soucit? Májové poetično? Dojetí nad krásou života/lásky/naší země? Nevyvolal nic, jen rozpory, protože nad těmihle hrdiny se dojímat můžou možná jen samotní tvůrci...

30. května 2010
avatar uživatele
30 %

Chudák Mácha. Takhle mu to zničit vážně nemuseli. Herci k ničemu, děj nudný. Kluci měli radost z krásné Jarmily, holky zas nechávaly oči na Vilémovi. Proto chtěli vidět tento film znovu. Z toho jde hned poznat, že tento film stál za houby. Mně nezbylo než protáčet oči v sloup, vytáhnout mp3 a uklidit se někam do kouta, než ta dvojitá otrava přejde. Hudba zas tak špatná nebyla, ale ta už hodnocení nepomůže.

5. května 2010
avatar uživatele
50 %

Štěstí, že je ten film krátký, poněvadž bych u něj brzo usla. Děj o ničem, to co sem čekala, že by mohli nějak zajimavě podle knížky zvárnit tam skoro vůbec nebylo a celkově to bylo děsně odfláknutý. Hudba sama o sobě pěkná ale k filmu se podle mě v mnoha scénách absolutně nehodila. A herecký výkony radši moc komentovat nebudu. Jediný opravdu pěkný zážitek je z přírody, která se jim perfektně povedla zachytit. Tak za tu přírodu 50%

20. dubna 2010

Apríl? Asi ano...

Proboha, to si myslíte, že kniha od Máchy byla jen jedno velké erotické jiskření? Nevím, ale mám pocit, že tak až do detailů nezacházeli. Knihu miluju, ale film je, a teď se omlouvám za výraz, jedno velký "porno".
Děj? Je tam vůbec nějaký?
Podání herců? Nulové.
Jediné co stálo za to, bylo prostředí, ve kterém se natáčelo. Dále písně.. Supporti se pěkně předvedli, bravo kluci. Masky? proboha..tohle raději rozvádět nebudu.
Prostě se opět potvrdilo to, že my neumíme natočit pořádný film, na který by se dal dívat.
Mimochodem. Pane režisere, myslel jste při vytváření tohoto snímku na co? Že dnešní mládež, která se tušim učí o Máchovi v 7 třídě, že budou číst knihu nebo že se podívají na film? Vzhledem k tomu, jak je líná naše mládež, pak se podívají na film a to bude teda síla. 13-ti letí puberťáci dívající se na Máj... to je teda síla.

2. dubna 2010
avatar uživatele
30 %

Proč??!! Kytice se Brabcovi povedla na plátno převést víc než obstojně, ale tohle bylo něco hrozného. Brabec se asi příliš zakoukal do těch svých nádherných(myslím absolutně upřímně) obrazů krajiny, a tak trochu pozapomněl na to ostatní. Děj - tomu se snad ani tak nedá říkat. Jarmila nejdřív........(víte, co myslím) s mlynářem, potom s Vilémem a potom zase s mlynářem. O nic jiného tam snad nejde. A herci? Jarmila byla neuvěřitelné otřesná (takhle ,,hrát' jsem snad ještě nikoho neviděla), Vilém nebyl o moc lepší a ani ostatní herci zřejmě nebyli ve své kůži. Kromě pana Třísky! Ten by dobře zahrál cokoli a kdykoli. Hudba to je kapitola sama pro sebe. Supporty mám ráda, ale jako hudba k filmu, jehož děj by se měl odehrávat v 19. st., to už je na mě opravdu moc......

27. září 2009
avatar uživatele
80 %

Máj

Co říct na Máj? Ze začátku jsem byla opravdu nadšená. Nádherná krajina (i když jsem moc nepochopila uschlý ,,májový“ strom, ale dejme tomu), skvělá barevnost postav a hudba. U prvních scén v kostele jsem ani nedýchala a říkala si, že tohle bude snad dobrý český film...Což je, až na pár detailů. Skvělé herecké kvality Třísky, Javorského a Kukury už vychválili ti přede mnou, takže se nebudu opakovat, líbil se mi i výkon Hádka a ,,politika“ Stropnického, který zahrál Viléma přesně podle mých představ a za jeho vystoupení v kostele mu patří můj obdiv. Kosa padla na kámen až v případě Jarmily- vážně nechápu, koho napadlo z ní udělat takovou lehkou děvu, slušně řečeno. Prsa ukazovala snad v každé scéně, což určitě ocenilo hlavně mužské publikum, a já jsem si říkala, kdy konečně přejde od svých němých slabých a mentálně zaostalých výkonů k něčemu, kde aspoň promluví slovo popřípadě ukáže i jiné kvality než sebe nahou- a čekala jsem marně. Nepovažuju se za puritánku, ale scéna krásná krajinka-mlynář-Vilém-Jarmilina prsa už mi přišla časem otravná a kazila dojem filmu. Krom toho mě vyděsili Supporti u popraviště, když Vilém viděl duchy- Stropnický si za svůj potácivý výkon, šokovaný výraz a výkřiky děsu (hlavně po tom, co se mezi duchy objevila Jarmila se svým ,,A já vám slzy zapůjčím“- to jsem se polekala i já) zasloužil jedničku, ovšem ta hudba byla trochu přehnaná...Naštěstí do konce pořád zbývalo asi dvacet minut, takže nás stihli ,,naladit“ na závěrečnou scénu na popravišti, s kterou jsem spokojená... Závěrem- 80 procent. Skvělé výkony mužských herců (ještě že tam nějakou roli pro Třísku vymysleli, kdo jiný by jim tak skvěle recitoval Máj)- naopak Jarmila taková slabota, že bych ji do té vody hodila hned ze začátku...Ale jinak filmů, který se nám čechům povedl- příště už doladit jenom drobnosti jako krev barvy stoprocentního multivitaminového džusu, a je to ;)

29. srpna 2009
avatar uživatele
70 %

Hodně se tu nabízí srovnání s Kyticí. Jenže dle mně toto ztvárnění kvalit Kytice nedotáhlo. Na druhou stranu film ani nemůže být zklamáním, a se svou podjatou hudbou nechává snímek v divákovi hluboký dojem. Navíc Třískova role je přímo ušitá na míru.

3. června 2009
avatar uživatele
50 %

Takhle ne...

Na Máj jsem se kdysi těšila, pak ale přišly negativní reakce a mě ten film přestal lákat a jeho zhlédnutí jsem odkládala a odkládala... Nakonec jsem se teda podívala a mám tolik myšlenek, že ani nevím, jestli je všechny dokážu napsat. Máj jsem samozřejmě četla, ve škole se jej učila nazpaměť, ale filmové zpracování se moc nepovedlo. Teda dost nepovedlo. Podle mě jaksi nedokázali zachytit podstatu básně, ona se více méně lyrika točí dost těžce, ale tady se přece jenom o jakýsi děj opřít mohli, jenže to nedopadlo moc valně. Pár obrazů, rádoby poetických záběrů a konec. V Čechách asi není člověka, kdo by Máj neznal, ale je to jedno z těch děl, které všichni znají, ale nikdo nedokáže říct, o čem vůbec je. A pochybuju, že tenhle film to nějak osvětlil. Herci. Sandra Lehnertová neměla jinou funkci, než ukázat nahé tělo a sem tam vrhnout nějaký ten "erotický" pohled. Její postava vůbec nemluvila a stala se jen jakousi ozdobou a mě tím dost iritovala. Matěj Stropnický se podle mě na roli Viléma vůbec nehodil, určitě nesplňuje představy o stašném lesu pánovi. Hudba? Ta instrumentální skvělá, ale jakmile Supporti začali zpívat, vůbec mi to k filmu nepasovalo. Milostné scény? Docela okoukané metafory, které asi měly zaručit originalitu... Abych jen nekritizovala, Tříska to odrecitoval opravdu pěkně a některé záběry krajiny byly taky hezké, ale ve výsledku na mě Máj působí jako neskutečně prázdný film, který není adaptací hodnou našeho literárního pokladu.

15. května 2009
avatar uživatele
3d!t
...
100 %

Máj

Když jsem kdysi četla Máchův Máj, nic jsem z toho celkem neměla, nic to ve mně nezanechalo. Mácha mi přišel jako takovej ufňukanej básník, už možná i proto, že nám ho v takovém světle tak trochu představila profesorka ve výuce. Ale naopak filmové zpracování Máje se mi velmi líbilo. Ikdyž trochu výtek a kritiky bych měla i já, které se většina (možná víc než většina) filmů líbí:) Začnu u Viléma. Matěj Stropnický je hezký kluk, kterého mi pak na konci bylo líto. Ale už na začátku mi přišel hrozně nesympatický. To byl můj
první dojem a bylo to proto, že je to syn Martina Stropnického, kterého ze srdce nesnáším. A k Vilémovi ještě jedno. Po jeho výkonu o něm ani nemůžu snad říct, že je herec, protože způsob kterým, řekněme, odříkával text, byl strašný. Sandru Lehnertovou vybrali dobře. Má pěknou postavu, a tak se na ty erotické scény hezky dívalo. Ale těch sexistických narážek tam bylo možná trochu moc. Někdo může sice říct, že to prostě k Máchovi patří, ale je to věc vkusu. Pravda, mě to zas tak moc nevadilo, ale spíše bych filmu vytkla dlouhé scény, které to hrozně natahovaly. A ti loupežníci vypadali spíš jako hippies. Co se hudby týče. Support Lesbiens mám celkem ráda a byla jsem zvědává, jak se vypořádají se zhudebněním Máje. Písní Máj, jsem byla i možní trochu okouzlená, ale potom jsem se
docela polekala, jakmile začala hudba u scény s těmi smrťáky. Ta se do toho, podle mě moc nehodila a ti smrťáci se mi taky moc nezdáli. I děj byl trochu pozměněn nebo se pletu? Původně jsem si myslela, že Jarmila nejdříve chodí s Vilémem a až pak ho podvede s otcem Viléma a proto ho Vilém zabije. Tady je možná spíš Jarmila trochu jako dě.vka. Ale to mi ani tak nevadí. A abych to s tou kritikou moc nepřeháněla, stejně se mě Máj moc líbil. Je to prostě příběh o milostném trojúhelníku,
který následně tragicky končí. Jak už jsem řekla, Viléma jsem na konci hrozně moc litovala. Poprava, kterou skončil jeho život, je snad nejhorší, která může či mohla kdy být. Máj má určitě hodně fanoušků, ale taky si myslím, že se najde spousta těch, kteří ho odsoudí. Ať už proto, že nemají rádi Máchovy básně nebo že jim zkrátka nebude líbit film sám o sobě. Ale hlavně taky proto, že v roce 2008, tedy v roce vzniku Máje, se natočilo hodně dobrých nebo (spíš) lepších filmů. Zejména Milionář z chatrče, Podivuhodný případ Benjamina Buttona, a další. Ale i přesto všechno snad dám 100%. Jsem už prostě taková:)

15. dubna 2009
avatar uživatele
100 %

Jedna báseň

Překvapila mne míra idealizace postav z názorů hodnotících. Jakoby vznešenou romantiku neměly bortit nízké motivy. Jakoby flirt a sex byly novodobými vynálezy. Jakoby romantiku neumocňovala tragika. Jenže proč by Jarmila neměla být frivolní? Poměr přece měla s Vilémem i s otcem jeho.. Mácha netvrdí, že Jarmila se "v tom" ocitla nevinně, snad znásilněná, snad oklamaná... Mácha v Máji nazývá Vilémova otce Jarmiliným svůdcem. A o verš dříve přímo říká "On (Vilém) hanu svou, on tvoji vinu (Jarmilinu) se dozvěděl...". Což sice taktně, ale přece jen něco naznačuje. Narozdíl od většiny bych tedy neřekl, že F.A.Brabec příliš přeháněl a Sandra Lehnertová že ztvárnila Jarmilu vulgárně. Rozhodně ne. Něčím Jarmila i v Máchově představě Vilémova otce svést musela a nejspíš to bylo tak jako odedávna a dále navěky, nabídkou toho, co holky nosí v kalhotkách. To jen naše představa o sněhobílé romantice na přeplácaném (a předplaceném) pozadí sladce růžového svátku sv. Valentýna ochuzuje žánr i náš vztah k romantice o věrohodný rozměr. Jarmila je tedy ve své klíčové roli v příběhu vnímána negativně. S tím nic nenaděláme.. A Vilém, ten strašný lesů pán? Strašný zde moc není. Spíš takový rebelující kluk, který zaslepen citem neunese zradu. Je nás plno takových, naštěstí ne až tolik akčních ;o) Vilém v podání natural playboye Matěje Stropnického je zajímavou postavou. Je výtečným kompromisem mezi citovostí a revoltou. Co na tom, že strašlivost vzala za své, něco z toho muselo. Výtečně byl vyřešen rámcový vypravěčský motiv. Vnitřní úvahy kata v podání brilantního Jana Třísky spolu s vyjadřovanými postoji neméně výborného Vladimíra Javorského, coby faráře, zcela přirozeně a nenásilně zprostředkovaly etickou rovinu básně, která v Máji z pozice třetí osoby nekonkrétního vypravěče popisuje Vilémovo rozjímání. Vizuální stránka s hlavním motivem rozevlátosti všeho, co rozevlát lze, spolu s místy odvážnou hudbou, a časté odbíhání od děje k pocitům z obojího, dává scéně přesně ten formát lyričnosti, jaký alespoň v mém dojmu Máj obsahuje. Že někomu připadá jako kýč mě nechává klidným. Co jiného než kýč je pak samotná básnická hyperbola. Je zde znát opojení ze života, z toho, co šírošírý svět maně nabízí, z krás, které nám mezi prsty proplouvají, abychom se jich byť alespoň na okamžik jen letmo dotkli a ony v nás přesto zanechaly nesmazatelný dojem magického. Opojení ze světa, podaného nevšedně, protože nevšedně opojným je, jen na něj musíme pohlédnout jinýma očima. Tak jakýpak kýč. A proti tomu osudová omezení, dopadající na nevšedně opojný rozlet jako kladivo. Ať tak či onak, Máj se podle mne povedl. Velmi dobře se povedl. Kterou další klasiku by vkusně novátorský F.A.Brabec mohl natočit? Krysaře? Rusalku? Kdoví.. Nechám se překvapit.

5. dubna 2009
avatar uživatele
40 %

Hodnocení: 2 z 5 (**)

Ač se za romanticky založeného člověka považuju, Máchova poezie mě nikdy netáhla. Po velkém úspěchu Erbenovy Kytice jsem ale na zfilmování Máje zvědavý už byl. Špatnou kritikou jsem se díky kvalitnímu traileru zvyklat nenechal, ale z čeho jsem měl největší obavy, to byla hudba kapely Support Lesbiens. Nakonec to ale byla ona tím důvodem, proč filmu dávám alespoň takové hodnocení, jaké dávám. Že kameraman a příležitostní režisér Brabec vytvořil z původní předlohy totální kýč, to už zaznělo mnohokrát, ale já to touto cestou ještě jednou rád zopakuju. Po většinu filmu totiž nesledujeme nic jiného než nadrženou Jarmilu, kterak si to dokola rozdává s mlynářem nebo s jeho synem Vilémem, a to jistě kdekoho unaví. Ze všech herců vyčnívá snad jenom dvojice Tříska-Javorský. Zejména Třískovo vyprávění v průběhu filmu chvílemi přebíjí ostatní nedostatky. Ale vizuální stránka? Tak ta není ani z poloviny tak dobrá, jako u Kytice. Ale abych jenom nekritizoval, na Brabcovu obranu je třeba dodat, že zfilmování převážně lyrického díla není asi nic jednoduchého. Ve finále tedy celkem zbytečný snímek, na který se rychle zapomene. Jako film na romantický večer raději Máj přehlídněte.

25. března 2009
avatar uživatele
80 %

Tak tenhle film mne dostal. Byl skvele natočenej a Jan Triska byl fakt presvedčivej. Zajímavá kamera. Další česká dokonalost.

20. března 2009
avatar uživatele
20 %

Tak takhle to asi nepůjde, pane Brabec. Kytice byla perfektní, bezchybná a je přínos byl obrovský. Ale buď český národ snese jen jednu zfilmovanou báseň za pět let, nebo filmaři zapoměli jak dělali Kytici. Jediným kladem na celém filmu je snad hudba od Support Lesbiens, ale i ta spadá mezi průměr jejich tvorby. Osobně jsem měl dojem, že se dívám spíše na nějaké soft porno než na umělecké dílo a ten dojem umocnily i chabé herecké výkony a nepřirozeně působící dialogy. V Máchově pojetí sice dávají smysl a jsou velmi dobré, ale ve filmu byly zkrátka zprzněny.

17. března 2009
avatar uživatele
80 %

...

Dostala jsem se ke zpracování této básně naprosto náhodou.Překvapil mě trošku jiný děj než v básni je, ale dala jsem mu naději.Začátek jsem trochu nechápala.Jarmila mi přišla jako lehká děva a strašlivý lesů pán nebyl ani trochu strašlivej.Pak jsem se ovšem začínala zažírat do filmu a uvědomila si , že kamera je naprosto užasná.Prostředí , kde je to točené do filmu sedí.A hudba tomu dává šmrc.Konec mě dostal.Smrt Vilémova otce byla trošinku vtipná,takže mi to ubralo na dojmu.Ale i přesto byly herecké výkony dobré.Hlavně u Stropnického mě to překvapilo.Představitelka Jarmily zklamala.Přesto dám 80%.Už kvůli panu katovi - Třískovi.

14. března 2009
avatar uživatele
20 %

Mě film přišel jako velmi slabý... určitě jsem od něj čekala víc... Matěj Stropnický je vážně kus, to jediné mě drželo v kině, jinak bych asi v půlce odešla. Velmi slabé. Karel Hynek Mácha a jeho Máj v knižním zpracování je zcela jiné kafe.

14. března 2009
avatar uživatele
50 %

Krásná hudba

Byla jsem velmi zvědavá na zpracování Máje, neboť Kytice se mi docela líbila. Ovšem Máj se Kytici rovnat nemůže a snad proto, že je to báseň vyjadřující hlavně pocity a nálady hrdinů, což samozřejmě není zrovna nejlehčí zfilmovat. K zápornému hodnocení také přispívá výběr herců (ne že bych snad měla něco proti Třískovi, ten je vážně coby vypravěč cool), a tím myslím ústřední dvojici. Lehnertová ztvárňující Jarmilu je ve filmu snad jen na podívání a odhalování svých vnad, jinak nevím. No a Stropnický coby neherec byl celkem ucházející. Některé scény byly působivé a když ještě byly podbarveny opravdu dobrou hudbou Supportů, nemám co dodat. Ale jindy se najde dosti nudných nebo „nemilých“ míst, které prostě film táhnou ke dnu.

20. února 2009
avatar uživatele
100 %

Máj

Když jsem na tenhle film šla do kina mile mě překvapil...Mě se film hrozně líbil a nemám k němu žádnou kritiku!!!!!

17. února 2009
avatar uživatele
60 %

Nevím no...

Tak film jsem dneska viděla... docela jsem se těšila, protože jsem oprvdu chtěla vidět, jaxe s tím poprali... podle mě si troufli docela na dost, protože Máchův Máj je docela složité, ale krásné dílo...Ale film mě docela zklamal.. Jarmila mi připadala, jako kdyby byla... noo.. nevím jak to říct prostě postižená, nebo jako by to neměla prostě v palici v pořádku a přišla mi i trochu lehčí, no... a němá... ale herecké výkony tam byly úžasné... třeba scéna, kdy loupežníci vtrhnou do kostela mi přišla úžasná, protože jak Hádek, tak Stropnický se ukázali jako herci... Smrt Vilémova otce mi přišla ale téměř až vtipná... ale přišlo mi to celkově sqěle natočené(záběry)... ale nevím.. jsem z toho taková rozpolcená...

5. února 2009
avatar uživatele
30 %

Stejný režisér jako u Kytice, ovšem je třeba podotknout, že Kytice je epická, proto se dá natočit dobře. S Májem je tady už větší potíž. Lyrika. Jak chcete natočit lyriku. Vždyť už ve škole nás učili, že děj Máje není podstatný. Přesto přesně o tohle se v tomto filmu snažili. Přišlo mi hlavně velmi zajímavé, že taková představitelka Jarmily za celý film neřekla ani větu. Ani řádku. Ani ň. Tomu říkám herecký výkon. Dále zde byla přehozená hlavní zápletka. Pokud vím, tak Vilém byl první přítel Jarmily a teprve potom ji svede jeho otec. Ovšem tady to bylo naopak. Pro mě byl film ztráta času. Ještě, že byl tak krátký, ovšem jen relativně, protože když se vám něco nelíbí a nebaví vás to, hrozně se to táhne.

1. února 2009
avatar uživatele
80 %

Zvláštní

No dámy a pánové, sledovala jsem to několik dní každý den aspon dvakrát, abych si udělala názor. Po první shlédnutí jsem si řekla: Kryštof Hadek jako Waldemar a podmanivý hlas pana Třísky...jinak nic....další den k tomu přibyla překrásná hudba SL kteří jsou za to právem vychvalovaní a kamera pana Brabce...třetí den jsem uznala i Viléma a jeho velký proslov v kostele a představitele kněze....no nakonec mohu říct, že si to ode mě nezaslouží 100 ani 90..ale hezkých 75 zaokrouhleno 80 určitě ano... musela jsem ale hodne zavrit oci protoze mentalne postizena nema Jarmila "vonící trávou" byla na me moc...Celkově o filmu mohu říct: byl to zvláštní zážitek...

28. ledna 2009
avatar uživatele
70 %

Rozporuplné

Dívala jsem se na to asi 3 dny zpátky, od té doby sem si pustila ještě pár úryvků...A stále nevím, co si o tom pořádně myslet. Po shlédnutí (a hlavně když jsem slyšela "byl pozdní večéér, první máááj), jsem se začala smát. Ve filmu mě hodně věcí neuvěřitelně vytáčelo...od Viléma, který "strašného lesů pána" neviděl ani z rychlíku (ani indiánské korálky a kožené kalhoty na tom nic nezmění), přes němou (a zjevně také mentálně slabší nymfomanku) Jarmilu až k závěrečné popravě ve stylu Statečného srdce. Další "třešničkou na dortu" je zabití Schifnera - ten efekt s mrkvičkovou šťávou opravdu stojí za to. Na druhou stranu se na film hezky dívá - krajina je úžasná...a taky se dobře poslouchá, kromě "písně" u titulků je to vskutku povedené. Nicméně - čekala jsem mnohem víc, proto nemůžu dát víc než 70...

26. ledna 2009
avatar uživatele
70 %

Názor k filmu

Ačkoliv zde čtu samé negativní názory na film, musím se filmu alespoň trochu zastat. Hodně názorů se týká hlavně "erotických" scén Jarmily (sama si myslím, že slovo erotických je na ty scény hodně silné slovo). Z filmu: Příběh ze života Alžběty, kněžný Čachtické, by polovina z přítomných komentujících dostala infarkt či zástavu srdce. Myslela jsem, že lidé jsou v této době trošku tolerantněšjí a méně konzervativní v názorech, ale asi jsem se mýlila. - Film se mi líbil dokonce více než knížka, ale je to asi zapříčiněno tím, že poezii dvakrát tak nevyhledávám. Ale co bylo i na mě moc, byl tanec duchů či to to mělo znamenat. To byl opravdu propadák.

24. ledna 2009
avatar uživatele
20 %

Kdyby Mácha viděl..

Chudák Mácha. Kdyby viděl jak jeho Máj, nejslavnější dílo českého romantismu, byl zpracován filmově, nejspíš by šel režisérovi nafackovat. Já bych se mu vůbec nedivila. Nedodržení základních věcí z knihy a herecké obsazení, dva největší kámeny úrazu. Možná si měl Brabec a jeho štáb nejdřív přečíst knihu, pak by ti chytří pánové věděli, že Vilém svého otce znát přece neměl, takže nebyl chladným otcovrahem, jak to z filmu vyplývá. A bohužel, jestli Vilém vypadá jako brutální vrah, tak Jarmila zcela jistě vypadá jako laciná děva, slušně řečeno, která dá každému, koho potká. Jako úplně nejhorší scénu z filmu, při které jsem vážně jen nevěřícně zírala před sebe, bych "vyzdvihla" vraždu mlynáře, chudák Vilém, třikrát musel říznout, aby se nakonec z druhé strany krku vyvalila tekutina, nápadně připomínající Fantu. Zbytek herců je čistý průměr, Vilémova parta podprůměr, koneckonců většina z nich neměla ani moc času, aby se nějak výrazně ukázala, narozdíl od Jarmily, která stihla nejméně 6x ukázal své tělo, zato ale promluvila max. 1 větu, no alespoň se holka nemusela učit text. Jediným plusem je písnička Máj od Support Lesbiens, ovšem na tu si divák musí počkat a dočká se jí až v závěrečných titulkách. Ačkoliv mě v rámci povinné četba Máj nějak zvlášť neoslnil, všem doporučuji raději knihu než tuhle slátaninu...

18. ledna 2009
avatar uživatele
BZ
...
100 %

Máj

Tenhle film mě opravdu překvapil a mile. Ze začátku jsem si říkala:Co to je? ale po chvilce jsem ani nedýchala a hltala to. Efekty byly nádherný a Matěj Stropnický... no k nakousnutí....

7. ledna 2009
avatar uživatele
70 %

MÁJ

Již před zhlednutím samotného představení jsem přečetl několik nelichotivých ohlasů a recenzí, také po samotném filmu jsem se setkal s negativními reakcemi, ale přesto bych chtěl tímto krátkým názorem oponovat a připomenout kvalitní momenty filmu.
F.A. Brabec se snažil co mohl, aby Máchovým slovům propůjčil co nejlepší obraz a zvuk. Jeho nový film měl splňovat hlavně jeho představy, které mu vytanuli při čtení této básně a v tom si myslím, že spočívá obtížnost ztvárnění lyriky. Vždyť každý vidí abstraktní pojmy jinak, slyší jinak, cítí jinak. O to zajímavější je však vidět ztvárnění těchto pocitů osobou druhou, nám víceméně neznámou.
Člověk, který z nerozvážnosti, mladické horkokrevnosti zabije svého vlastního otce a zničí si tím svůj budoucí nedlouhý život a uvědomí si to; musí projít neuvěřitelným šokem. Ten více než dobře symbolizuje vpád hudby Support Lesbiens do jinak klasicky pojatého filmu.
Nebo často odsuzované erotické záběry Jarmily. Jak měla tedy vypadat? Zabalená v národním stejnokroji od hlavy až k patě? Proč se do ní asi Vilém zčista jasna zamiloval? Podle mě jsou to akorát předhazované stereotypní názory, které nám brání v pochopení některých momentů filmu.
Už z důvodu zatvrzelosti ve svých představách a iluzích o Máji, bych ho nehodnotil nejvyšším možným počtem bodů. Našel bych několik kýčovitých, nelíbivých momentů, které mě až zarazili a to zejména technické nezvládnutí smrti otce Viléma, nebo některé Třískovy zdlouhavé vzdálené tvrdé pohledy.
Nadevšechno stavím kameru, obraz byl prostě skvělý.
I proto bych celý film hodnotil jako lehce nadprůměrný, pro mě zajímavý a odvážný snímek, který rozhodně nemůžeme jen tak s odporem a neúctou smést ze stolu.

5. ledna 2009
avatar uživatele
100 %

Máj

Film Máj od režiséra a kameramana F. A. Brabce jsem viděl se školou, kdy jsme na něj šli jako "vánoční" dárek. Dá-li se tomu tak říct... :-) Za sebe můžu říct, že se mi moderní pojetí Máchovy básně líbilo. Rád bych uvedl fakt, že film je i jedinečný tím, že v něm Sandra Lenhartová v roli Jarmily nepromluvila ani slovo. Což je určitě velice zajímavé... :-) Toť asi vše, co bych tak zkráceně mohl o Máji říct. Na konec můžu jen pochválit geniální hudbu (i když nevím jistě, zda geniální je to pravé slovo) skupiny Support Lesbiens. A určitě se mi líbily některé scény, které byly pojaty jako abstraktní (myslím tím scénu, kdy Viléma "pronásledují" duchové a ďáblové (?), poté, co zabije svého otce). Co říct k hercům? "Nováček" Matěj Stropnický mě velmi překvapil a legenda Jan Tříska byl ohromující!

2. ledna 2009
avatar uživatele
70 %

Přečetl jsem si nejhůře a nejlépe hodnocený názor. Rozhodně souhlasím že film má atmosféru. Hudba je pěkná a Tříska atmosféru se svým monologem pěkně dokresluje. Kamera také dobrá. Jediné co mi po technické stránce opravdu vadilo byly přidané přechodové barevné efekty. Ty mne rušily po celou dobu filmu.

27. prosince 2008
avatar uživatele
100 %

Tenhle ten film neměl chybu byl dobrej.Byly tam dobrý hlášky, a dobré písně. Doporučuji všem co ho neviděli si na něho zajít do kina.

27. prosince 2008
avatar uživatele
100 %

Máj jsem nikdy nečetla protože jsem si myslela že to je hloupé, ale ten film neměl chybu byl dobrej. Skvěle zpracovanej, nemělo to chybu.

27. prosince 2008
avatar uživatele
nati
...
50 %

Poeticky pojaté porno...

To je tak jediný,co k tomu můžu říct.Čekala jsem od tohoto filmu mnohem víc.80% filmu je v případě Jarmily jen o sexu nebo o tesknivých pohledech do dáli.Suma sumárum dávám 50%,za pár vtipných hlášek (voníš trávou),za pěknýho Stropnickýho a za velmi hezkou hudbu.

26. prosince 2008
avatar uživatele
70 %

srovnávat je nanic

kdybych měla srovnat film máj s máchovým májem, film by z toho moc dobře nevyšel, máchův máj se v tomto filmu stává jenom holou podpěrou pro tento film, ale když postavíme film mimo slavného máchu vyjde z toho celkem povedená práce. můj závěr tedy je: nejlíp uděláte když to s knihou vůbec srovnávat nebudete, budete z filmu akorát zklamaný

18. prosince 2008
avatar uživatele
100 %

I když jsem šla na film s trošku jiným očekáváním, nejsem jím nijak zklamaná. Pan Tříska splnil veškerá má očekávání, jako vypravěč je nenapodobitelný. Možná že Jarmila, která byť přes celý film promluvila možná jednou, by byla lepší v roli jiné herečky, tato mi dvakrát moc nesedla. Ale na druhou stranu stejně jako Matěj Stropnický to byla nová, neokoukaná tvář...

7. prosince 2008
avatar uživatele
60 %

Docela hezké filmové zpracování slavné básně . Překvapila mě ale mlčící Jarmila a naprosto nevhodná se mi zdála písnička (od Support Lesbiens) na popravišti. Na takový film mi přišla až moc moderní.

3. prosince 2008
avatar uživatele
70 %

nevím jestli to byl záměr ale docela mě překvapilo že za celou dobu milá Jarmila nepromluvila ani slovo... popravdě řečeno mi nebyla vůbec sympatická.... ale jinak máj je krásnáí báseň a chtělo to velkou odvahu zfilmovat a myslim si že se to povedlo. ale nebudu daleko od pravdy když řeknu že mě v kině naštvalo když ta jarmila nakonec nespadla ale zůstala jenom nahlá :(

27. listopadu 2008

Máj

Je těžké napsat názor na film Máj, protože většinu věcí, co si o tomto filmu myslím a co jsem vám chtěla sdělit, už napsalo mnoho z vás. Pokusím se napsat alespoň pár řádků… Nejprve bych chtěla pochválit režiséra a zároveň kameramana, pana F. A. Brabce. Záběry na letní krajinu ozářenou teplými slunečními paprsky, zimní krajina zavátá sněhem a mnoho dalších záběrů na přírodu byly vynikající. Přímo pastva pro oči! Když pak k těmto záběrům zazněly skladby od skupiny Support Lesbiens, přišlo mi, že se dívám spíše na nějaký hudební videoklip, než na film Máj. Když jsem poprvé slyšela, že hudbu k Máji složila tato skupina, tak jsem od jejich skladeb mnoho neočekávala, ale mýlila jsem se. Supporti odvedli slušnou práci a jejich skladby se mi líbily. Film Máj by se mi tolik nelíbil, kdyby básně Karla Hynka Máchy nevyprávěl herec Jan Tříska. Opravdu dobrý přednes. Nebýt některých nepovedených scén, můj celkový dojem z Máje by byl lepší, ale i tak dávám 70%.

19. listopadu 2008
avatar uživatele
0 %

Ještě než jsem viděla film Máj stačila jsem přečíst sice jen půlku knížky, ale i tak jsem hned věděla že s filmem má jen hodně málo společného. Teď už mám Máj přečtený celý takže můžu objektivně hodnotit. Takže hned první scéna v zimní krajině jde kat s koněm. Fajn zima v Máji byla (sice až na konci ale to nevadí) ale kat? o žádné takové postavě není v Máji ani zmínka (na koni jel podle všeho přece autor tedy Mácha a ne nějaký kat). Takže postava kata v Máji nemá co dělat (ani jako kat, ani jako vypraveč) a prosím za prominutí, ale přijde mi, že do Máje prostě za každou cenu chtěli obsadit pana Třísku, k žádné postavě se nehodil a tak mu vymysleli postavu kata (kdo chce tak i vypravěče). A takhle bych mohla pokračovat dál a dál, a tak zmíním jen něco čemu se opravdu neříká Máj (alespoň ne ten od Máchy). Skoro hned na začatku Vilém přijíždí do kostela a je zastaven otcem Schiffnerem a vedou spolu rozhovor (copak snad Vilém věděl kdo je jeho otec??). No ale opusťme od nesrovnalostí mezi filmem a knihou. Možná jste si všimli (já si toho rozhodně všimla) že Jarmila během celého filmu neřekla snad ani jedno jediné slovo, nanejvíš se jen hloupě culila. Matěj Stropnický alias Vilém je sice pěknej kluk, ale herecké schopnosti jsou, když to řeknu hezky poněkud omezené. Zkrátka a dobře jeho herecký (dá li se tomu říkat talent) mě nijak neoslovil. Kdo mě ale oslovil byl tak trochu (a z herců asi tak nejvíc) Kryštof Hádek, který se s každým novým natočeným filmem čím dál tím víc zlepšuje. A když už jsme u těch plusů - líbily se mi i některé kamerové záběry (nutno podotknout, že jen některé!) a hudba od Support Lesbiens, které jsem se v plné výši dočkala ale až v závěrečných titulkách. Ale jak víme, alespoň teda já si to myslím pár dobrých záběrů a hudba filmv jako takový prostě nemůže zachránit, zvláště když mezi jednotlivými záběry obsadili jako rej duchů několik naklonovaných, zmalovaných a šklebících se Třísků vedle sebe.

18. listopadu 2008
avatar uživatele
70 %

Báseň X Film ???

Před shlédnutím filmu se mi nějak náhodou poštěstilo dostat se k nějakým krátkým materiálům podobným film o filmu. Tam sám režisér uváděl, že vytváří jakou si vizi toho, jak on vnímá Máchovu báseň. Proto jsem nečekala, že to bude prostě rozskotačený pokus o natočení básně. Báseň je přece jen jakýsi nástroj, který dává indicie naší vlastní fantasii. Kdo z nás si troufne tvrdit, že ví, co přesně Mácha tím či tím myslel. Nebo snad kterýkoli básník? Proč bychom tedy měli vnímat film "Máj", jako pokus o natočení Máchova Máje. Máchův Máj je jakýsi podklad. Teď už jen záleží na nás, co mi si z toho přebereme. Jestli by se to Máchovi líbilo? Jak se vlastně někdo opovažuje říct, zda ano neb ne. Mácha byl v jistém stylu dekadentní a v mnohasmyslech se dá přirovnat k prokletým básníkům. Mě osobně zarazila scéna, kdy Vilém našel otce pod sukní Jarmily. Bylo to do jisté míry až cynické a trochu nechutné, ale je to jistá vize. Rovněž mě dvakrát neuchvátila scéna, kdy Vilém jaší u šibenice a hraje do toho ne dvakrát vhodná skladba.
Hodnotím tedy vizi režiséra.. Obsazení. No, mě osobně Jarmila nijak neuchvátila, ale každý má jiný vkus, že :). Vilém - mě rozhodně zaujal. Zase něco nového, naneštěstí M. Stropnický se raději drží politiky. Možná je to škoda. Co se jinak týče hereckého obsazení jsem byla velmi spokojena. Opravdu dobrý výběr. Ještě k té hudbě. Ta skladba, jak už zmínili mnozi, u šibenice s duchy a Vilémem je opravdu trochu mimo mísu. Co z toho, my už to nezměníme. Ale zbytek soundtracku je opravdu svižný a svěží. Moc pěkný. Konečný verdikt. Není Máj jako Máj :)

18. listopadu 2008
avatar uživatele
90 %

Taakže, zpracování bylo hodně podobné kytice, to znamená že výborné, moc sem se těšil na to, jak se s tím pa nrežísér vypořádá a zvládl to opravdu dobře, jen v knížce bylo, že mlynář Jarmilu znásilnil, tady to spíš vypadalo, že se jí to líbilo a že byla.. slušně řečeno 'dajná'. Ve zpracování není co vytýkat, snad jen ta část s mrtvými na popravišti, teda spíše hudba u téhle scény jakoby do filmu vůbec nepatřila. Takže 90%, právě za tuhle scénu, která byla opravdu mimo mísu.

14. listopadu 2008
avatar uživatele
90 %

No... Abych začala tak nějak jemně. Báseň jsem nečetla, takže nemám co porovnávat. Krajina je naprosto nádherná. Kopce, skály, louky, zalité sluncem nebo zaváté sněhem, překrásně zbarvené nebe, správný odstín slunečních paprsků. Za tohle patří autorům můj velký obdiv. Pak hudba. Jistá moc hezká melodie se pořád opakovala dokolečka a krásně podtrhávala většinu okamžiků, protože se tam prostě hodila. Jenže, když Vilém zabil otce a plácal se na koni kolem šibenice, úplně jsem zkoprněla při té až moc moderní písni, protože ta zkazila doslova celý film. Fuj! Dál: Herecké obsazení bylo dobré. Kostýmy velmi zdařilé. Potkat sama někde starého kata, uteču. Celý příběh měl takový chvílemi až moc sexuální náboj. Jarmila spala s dvěma muži (kdo ví, kterého milovala) a na konci filmu jsem nebyla sama, kdo si myslel, že skončila tak, jak skončila jen proto, že už to neměla s kým dělat. Ach, ty dialogy... Dokud herci nepromluvili ani slovo, byl to hezký zážitek. Jakmile otevřeli pusu, zážitek byl v háji. Celkově se tento film nedá brát jako film, ale spíš jako dokument, tak na to myslete až ho uvidíte. Dávám 90 %, ale znovu už bych to vidět nemusela.

10. listopadu 2008
avatar uživatele
40 %

takhle tedy ne...

Tak jak začít..nejspíš se budu trošku opakovat, protože souhlasím s mnoha názory pode mnou, ale napíšu to vlastními slovy... Tak v prvé řadě zhrnu to, co se mi ve filmu líbilo... Na začátek jsem byla překvapená tím, že to vypadalo, že film se bude skvěle vyvíjet, omyl... Ale začátek byl dobrý. Dále hudba skvělá, i když by se někomu mohlo zdát, že se do filmu nějak extra nehodí, mě však film výrazně oživovala. Další plus byla mrazivá atmosféra, která filmem provázela... A samozřejmě krásné obrazy moravské(?) krajiny, ale pokud jde o plusy tímto končím. A teď k tomu špatnému- herecké výkony mnoha představitelů mě žádným způsobem nepřesvědčily. M. Stropnický herecký talent opravdu nepodědil a představitelka jarmily více oslňovala(pány) tělem než herectvím, i když v tomto případě to možná ani není její chyba. V podstatě jediným, kdo mě opravdu přesvědčil a komu jsem roli věřila byl pan Tříska. Dále mi dost vadily obnažovací scény-joo, chápu že na čistém nahém ženském těle je cosi uměleckého, ale když musím vidět prsa Jarmily asi v každém druhém záběru, je to na mě trošku příliš. A to nemluvím o tom orálním sexu ve filmu... A samozřejmě již zmíněná scéna se strašidly, to bylo nehorázně kýčovité....Jak už napsal někdo podemnou, film je sice krátký, na někoho však příliš dlouhý-to byl i můj případ. Spíše film beru jako takový zhluk krásných uměleckých fotografií, ale to pokud jde o takové dílo vážně nestačí. Jednou stačilo...

31. října 2008
avatar uživatele
kin
...
80 %

Můj názor na Máj se od ostatních poměrně liší. Když jsem v létě byla v kině, zaujal mě trailer (jako asi hodně lidí). Nemůžu ovšem říct, že bych byla po shlédnutí filmu znechucena. Naopak. Máj mě velmi příjemně překvapil. Nevím, jestli existuje pojem jako „estetický film“, ale chci a musím ho použít. Scenérie jsou prostě úchvatné- mlýn, skály, strom na kopci….. ty barvy, záběry… prostě balada. Z tohoto důvodu mě vůbec nemrzí, že Jarmila neřekla ani slovo- uznávám, je vážně nádherná; je hnusné to říct takhle hrubě, ale jako kulisa posloužila dokonale. Tříska alias kat i Kukura/ mlynář jsou nepřekonatelní a hrají vážně skvěle. Hudba se mi velmi líbila, i když jsem čekala něco trochu velkolepějšího……… Scéna u šibenice byla vážně hodně, hodně trapná. Stačilo už opravdu málo a pohřbila i předcházející brilantní scénu Jarmila, Schiffner, Vilém, bílá prostěradla… Jediná věc, nad kterou mi vážně zůstává rozum stát je, jak proboha, mohl někdo, kdo to má v hlavě v pořádku, obsadit do hlavní? role Matěje Stropnického… To, že MNĚ osobně se vzhledově vůbec nelíbí, nechám být (vkus je čistě osobní záležitost každého člověka), ale vždyť on vůbec neumí hrát + ty korálky na krku- hotový náčelník apačů. (-20%). Když vezmu Máj jako celek, moc se mi líbil. Po cca 7 letech první český film, který byl jiný. (Žádný Trojan, Liška, Macháček…. jsou úžasní herci, ale poslední dobou jich je až moc….. vážně příjemná změna:-))

31. října 2008
avatar uživatele
10 %

....

Myslím, že pan Mácha by se obracel v hrobě kdyby to viděl. Na Máj jsem se moc těšila, jelikož Kytice byla úžasná. Pak jsem byla velice zklamána:-( Hodně věcí tam bylo přehnaných a Máj od Máchy je úplně o něčem jiném než tento film. Naše češtinářka nám dokonce řekla, že pokud budem u maturity popisovat tento film, tak nás rovnou vyrazí:-D I to herecké obsazení nebylo zrovna dobré a nedalo se přehlédnout, že skoro každé ženské v tom filmu šly vidět prsa. Což podle mě u tohoto snímku nebylo nutné.

27. října 2008
avatar uživatele
pier
...
70 %

Máj

Do kina na Máj jsem šel s tím že nebudu hodnotit nad 50...Důvod je jasný, nejsem zastáncem českých filmů, a myslím si že to s nimi jde pěkně z kopce...Věděl jsem že Máj má velmi vlažné a až chladné přijetí jak od kritiků tak od diváků...Narozdíl od nich, nezdílím ten samý postoj, ač nerad přiznávám mě se snímek dost líbil...Bylo jasné že F.A. Brabec použije podobný styl natáčení jako u vynikající Kytice, a to se velmi osvědčilo...Začnu s tím co se mi na filmu líbilo a co mě odrovnalo, v první řadě to je krásná hudba, kostelní chorály i líbezné melodie lahodily mým uším a při kostelním zpěvu mi naskakovala husí kůže...Dále se mi líbilo režisérovo pohrávání si s kamerou, většinou proklínám všechny na světě když vidím jak se každý snaží s pomocí kamery vtáhnout diváka do děje, a dost často to má opačný účinek, zde to nebylo...Ať už dlouhatánské záběry na českou krajinu nebo přibližování a oddalování na obličej herců to všechno nemělo chybu...Bohužel teď to horší, v posledních pár letech se český film snaží natáčet svoje snímky americkým stylem, Brabec se vůbec nebránil a holdoval tomuto směru naplno...Co do snímku podle mě vůbec nepatřilo byly záběry na nahou Jarmilu ( pochopitelně musím konstatovat že má nádherné tělo ) ale do podobných filmových žánrů se to prostě nehodí...Kdyby to viděl Mácha asi by se zhrozil co se s jeho národním klenotem stalo a celá jeho píle a snaha byla spláchnuta na věky věků...Na můj vkus byl scénař dost hluchý, scénaristé mohli z velmi bohaté básně Máj vytřískat daleko, daleko víc...Nicméně osobně všem doporučuji tenhle film vidět, ať už studentům kteří se chystají na maturitní zkoušku nebo i těm kteří o Máji nikdy neslyšeli...I když má spoustu much, je to citlivý a odvážný film a je jeden z mála projektů, který by mohli případně položit základ nové české vlně...Celkově shrnuto musím dát na můj vkus velmi kladné ohodnocení i přes pár výhrad ke scénáři a hercům, protože F.A.Brabec je asi jediný český režisér, který se stále obtěžuje pracovat s atmosférou, nebojí se experimentovat a trápit nás sladkými řečmi!!!

20. října 2008
avatar uživatele
0 %

Hrůza hrůzoucí

Než jsem na film šla slyšela jsem opravdu ne zrovna lichotivé zvěsti, ty se ovšem skutečnosti ani nemohli rovnat. Kromě naprosto zmateného děje a častých porno připomínajících pasáží mě šokovala Jarmila, kterou jsem dlouho považovala za němou a Vilém, který naprosto nemožně jezdil na koni(není divu, že pořád padal) a zjevem připomínal spíše člena hyppiezáka než loupežníka, strašného lesů pána. Dále mě zarazilo ztvárnění umrlců a ta rocková skladba k němu. Škoda, že Třísku nenechali mluvit víc. Jediným trochu světlejším momentem byla poprava. Ačkoliv tentokrát mluvil Tříska až moc. Přišlo mi, že z diváka dělají úplného hlupáka a říkají mu, co si má myslet, přitom pro popravu by se spíš hodilo ponuré ticho pro vlastní myšlenky. Toliko k Máji, který jsem viděla v říjnu.

16. října 2008

Vážně těžké hodnocení

Tenhle film se mi velmi špatně hodnotí. Těšila jsem se na něj celé léto, ale popravdě - nakonec mě lehce zklamal, i když zase ne tak, aby mě úplně odradil. Máchova báseň patří k mým nejoblíbenějším dílům. Jako plus nepochybně musím uvést krásné exteriéry, které se musí zalíbit snad každému. Zdá se mi ale, že si divák spíš vychutnává je než cokoli ostatního. Těžko říct, jestli konečný efekt je ideální. Budiž, z básně by se asi nic jiného vytřískat nedalo. Postavy filmu mi nesedly vůbec. Vilém byl z mého pohledu v pořádku, zato z Jarmily udělali hloupou mrchu, která jeden den (bez jediného slova) slibuje Vilémovi lásku a druhý se opět válí s Hynkem. Herečka se mi líbila, ale prostor nedostala žádný. Hynek jakž takž a jediná postava, která mě zaujala, byl kat. No, už tohle pro mě není žádné terno. Na to, že má film neobvykle krátkou stopáž, mi příliš neutíkal. Hudba se mi líbila do té doby, než se objevila scéna s Vilémem a duchy, kterou bych označila jako nejhorší z celého filmu. Vůbec mi do něj nezapadala. Nejsem zvyklá se dloubat v detailech a většinu filmů hodnotím dost kladně, ale v tomhle případě to nejsou ani tak detaily a celé velké úseky bijící do očí. V Máji zkrátka nacházím příliš "ale", než abych mohla hodnotit kladně.

12. října 2008
avatar uživatele
100 %

No tak na tenhle film jsem se docela dost těšila... Jako nebylo to špatný, ale očekávala jsem víc. Spousta scén byla super, výběr herců taky dobrý, ale trochu by bylo vhodný přepsat scénář pro Jarmilu, která v tom filmu neřekla pomalu ani slovo a projevila se jako parádní mrcha. Nejhorší teda byla scéna, jak Vilém je u té šibenice a okolo létají duchové. Jinak jako melodie a písničky byly fajn... Ale s Májem to má společné opravdu jenom ten název a občasnou recitaci básně od pana Třísky... Ale tak jako jinak to bylo dobrý:-) A jak jsem slyšela ty kritiky tak bych je docela chtěla vidět, jak by to natočili.

10. října 2008
avatar uživatele
70 %

Máj

Můj názor je, že film "Máj" je udělán hodně "na efekt". Ale je také pravda, že je báseň romantická a to ne ve smyslu, v jakém romantiku vnímáme dnes. V romantismu jako literárním směru je jedním z charakteristických znaků silné a někdy až přehnané prožívání každé události. A tohle ten film vystihnul skvěle. Trochu mi vadilo, že se ve filmu vlastně recitování básně Máj vyskytovalo minimálně.

10. října 2008
avatar uživatele
90 %

Máj

Vzhledem k tomu, že jsem na tento film slyšela hodně kritiky, očekávala jsem, že bude slabší než například Kytice. To ale musím vyvrátit. Máj nebyl vůbec špatný, naopak. Film se mi skutečně líbil, a to jak zpracováním, tak i hereckým obsazením, a taky překrásnou hudbou..

6. října 2008
avatar uživatele
70 %

Hop nebo trop

Když jsem se dozvěděla, že se chystá natáčení Máje, tak jsem si říkala, že je to oprvadu Hop nebo trop. Báseň takové úrovně, která nemá ani přímou dějovou linii, je opravdu odvaha natočit. Mile mě překvapilo, že se toho ujal stejný režisér, který natočil Kytici. Kytice je opravdu povedená.
Šla jsem tedy do kina, protože mě zajímá, co my děcka budou v hodinách vyprávět za blbosti. Film nezklamal ani nepřekvapil. Pojetí celého filmu bylo tradiční, proto mě nemile překvapila moderní scéna s duchy, to si mohli odpustit, vůbec se to tam nehodilo.
Krajina a hudba krásná. Zpracování zajímavé a určitě oživené recitací Třísky. Představitelka Jarmily hrála naivní pipinu, ale to by se dalo pochopit. Přišlo mi ale, že za každou cenu tam musí ukazovat její vnady, i ve scénách, kde to bylo naprosto zbytečné. Ale to je třeba jen můj dojem. S obsazením Viléma jsem spokojená, ale nevím jestli to není taky jenom tím, že jsem ženská a Stropnickýmu to tam fakt seklo.
Jo a za co dávám obrovskou pochvalu, tak ve filmu byla krásně zobrazena symbolika - kdo nestudujue literaturu, asi nepochopí. Ale to mě hodně potěšilo, že symbolika nebyla opomenuta. Takže moje hodnocení?Film byl normální, dávám 70%.

27. září 2008
avatar uživatele
50 %

No...šla jsem do kina s tím, že jsem neočekávala nic moc. (Já vím, špatný přístup...) Každopádně se ale má očekávání naplnila. Ne, že by to byl nejhorší film, který jsem kdy viděla, na druhou stranu bych se bez něj klidně obešla. Mám pocit, že představitelku Jarmily obsadili jen a pouze kvůli tomu, že je hezká. Ona vážně neřekla za celou dobu ani slovo! Udělat z ní němou postavu bylo dle mého jedno z nejhorších rozhodnutí tvůrců. I když nevím, jestli by to s touto herečkou nebylo s dialogy ještě horší. Ačkoliv musím uznat, že zdrcené pohledy a svlékání jí šly docela dobře. Matěj Stropnický nevypadá jako lesů pán, ale jako Vinnetou. Jediné, co se dá na tomhle ocenit, je kamera a hudba. To obojí bylo víc než nadprůměrné.
Souhlasím s tím, že scéna se "strašidly" je otřesná a absolutně nechápu, proč ve filmu vůbec je.
Suma sumárum-50%

26. září 2008
avatar uživatele
100 %

super

Já si myslím, že je to natočené moc hezky. Hudba je úžasná, a herci jsou taky super. Řekla bych že kritika je zbytečně tvrdá. Prostě super film

24. září 2008

Tak včera jsem šla s očekáváním na Máj.Kdesi jsem četla,že trailer je lepší než sám film.No,neřekla bych,že film je horší,ale scény v traileru se prostě jen rozvinuly,jinak to bylo stejné.Film bych označila za dobrý.Ale nijak zvlášť mě nenadchnul.Velmi nepřesvědčivé se mi zdály postavy Viléma a Jarmily.Je hodně vidět,že to byl jejich první film. Uznávám,Jarmila je němá postava,ale bylo zvláštní,že Lehnertová za celých osmdesát minut nepromluvila jediné slovo!A Matěj Stropnický mi tam vůbec nepřipadal jako strašný lesů pán.Naopak. Polovinu filnu jezdí na koni a tu druhou myslí na Jarmilu.Ale co bylo opravdu trapné,byla scéna u šibenice,poté,co zabil svého otce.Ti duchové nebo co to bylo (kteří jako by právě vypadli z pohádky pro pětileté děti) naprosto zkazili celý film.A do toho jejich poletování a Vilémova křiku hrála hudba od Support Lesbiens.
Nechci ale zkritizovat celý snímek.Pánové Tříska a Kukura hráli bezvadně.Do rolí mladých milenců sice vybrali hezké lidi,jen aby se trochu naučili hrát!Ale ve filmu byla krásná příroda a hudba (až na onu osudnou scénu) se taky povedla.Takže to je vše,co byhc tak mohla napsat o Máji!

20. září 2008
avatar uživatele
100 %

Působivé na každého

Mně se film líbil. Hodně na mě zapůsobil. Krátký a bylo nač se dívat. Krajina úžasná. Nemusí být přece všechny filmy jen a jen oslovech ...?!A k hudbě? Líbí se mi dost! rockovka je dobrá a nechápu, proč by měla být hudba úměrná době, ve které se děj filmu odehrává. Respektivě podobný styl jak u Kytice! Kdo by na to samé pořád chodil?Je to originál každým coulem! Své diváky si najde každý film. Já jsem mu teda propadla!

14. září 2008
avatar uživatele
60 %

Nová doba?

Nejspíš jsem očekávala víc než mi bylo nabídnuto. Tenhle film mě opravdu nijak nenadchnul - člověk je rád za určitý "stereotyp" a novodobé podání Máje mě spíš tak trochu urazilo. Je pravda, že herecké výkony byly výborné, muzika stála za to a kamera byla perfektní, ale zdá se mi, že to nepatří k tomuhle ději. Nelíbilo se mi zkomolení staré krásné básně do novodobého moderního příběhu.

8. září 2008
avatar uživatele
40 %

Máj

Hloupý film. Hudba bylo to jediné co se mi líbilo.

8. září 2008
avatar uživatele
100 %

Česká klasika doby romantismu

Máj je česká klasika doby romantismu. Báseň, která má velmi jednoduchý děj a spíše se zaměřuje na popis přírody, přitahuje filmové tvůrce od počátku. Dosud se ji ale nikdo neodvážil zfilmovat, až nyní F. A. Brabec. Musím říci, že se mu to povedlo. Film se odehrává v krásném prostředí, divák má někdy pocit, že on sám je součástí příběhu. Nelze zapomenout na herecké výkony, známí čeští i slovenští herci předvedli krásné výkony a hlavní neherci, tedy Vilém a Jarmila, se svých rolí také zhostili skvěle.
Film je nádherný a proto doporučuji, aby se každý člověk, než začne film kritizovat, nejdříve na něj podíval - teprve potom může hodnotit.

30. srpna 2008
avatar uživatele
50 %

Škoda

Jsou filmové události, které je třeba nenechat si ujít...jako když někdo zfilmuje taková veledíla české literatury, jako je Kytice nebo Máj. V prvém případě úvodní zklamání nad tím, že film není recitací celých nádherných básní K.J.Erbena velice rychle střídá fantastický pocit z uměleckých hodů, na kterých nám tvůrci servírují úžasné záběry, skvělé herecké výkony, fantastickou muziku a to vše na stříbrných podnosech. V případě druhém tak nějak po celý film přetrvává pocit prázdnoty a očekávání něčeho, co nepřichází. Ze zklámání z nuzných hereckých výkonů Viléma a Jarmily, příliš přímočarého děje kterému chybí zápletka a neuspořádaně se střídajících scén vytrhává pouze opět vynikající hudba Jana Jiráska (bohužel nešťastně interpretovaná Support lesbiens), skvělé herecké výkony pánů Třísky, Kukury a Javorského a dechberoucí záběry (které by byly jistě nádherným zážitkem na výstavě fotografií, na film je to ale málo). Na konci až člověku přijde, jestli tento krátký film není snad až příliš dlouhý. Myslím, že trailer bohatě stačí. (i když pořád lepší zajít na Máj než na Bačkory:)

27. srpna 2008
avatar uživatele
70 %

Byl pozdní večer, první máj...

... večerní máj byl lásky čas... Tak tato věta utkvěla ze školy v hlavě snad každému. Podle mně je Máj velice krásná báseň, film trošičku pokulhává. První sklamání byl fakt, že film není přesná recitace básně, jak jsme to mohli vidět u Kytice, ale je to příběh, kde recituje pouze kat ve skvělém podání pana Třísky. Mladej Stropnický byl v roli Viléma také úžasný, ale já si myslím, že režisér Brabec vybral herce velice znamenitě... Druhé sklamání byla scéna po Vilémově otcovraždě, kdy se na plátně míhala strašidla, jako z televizní pohádky a do toho hrála hudba od Support lesbiens, která se do té scény vůbec nehodila (Jinak proti Supportům nic nemám). Shrnu-li celý film do několika procent, bude to právě 70%.
Kytice byla hezčí!!!

27. srpna 2008
avatar uživatele
90 %

Musím říct, že jsem tímto filmem byla příjemně překvapená, protože jsem si nedokázala představit, jak lze tento příběh zfilmovat a ono se to povedlo. Kromě samotného příběhu se mi taky moc líbila krajina, ve které probíhalo natáčení, no a také hudba se celkem zdařila. Pravda je, že některé scény byly možná přehnané a taky mi připadalo trochu divné, že Jarmila za celou dobu neřekla ani jediné slovo. To je ale asi tak jediné, co bych filmu vytkla, proto dávám 90%.

26. srpna 2008

Hudba

Pané F.A Brabec co jste to udělal. Nejen že jste výběrem hudby poničil navždy velké České dílo ale anglické texty jsou urážejcí a rocková hudba k tomuto filmu, ne odmítam schlédnout tento film.

Kytice to byla nadhera byli vybráni správní skladatelé a vznikl monumentalní soundtrack který je znám i zamořem,a pak uděláte tohle.

26. srpna 2008
avatar uživatele
100 %

Český romantismus jsme probírali minulý školní rok, takže výklad básně jsem měla ještě v paměti.
Při slovech padlé hvěždy svit, mrtvé milenky cit jsem si okamžitě vzpomněla na hodinu, kdy jsme měli za úkol tyto oxymorony vyhledat. Paní profesorka také kladla velký důraz na barevnost básně - časté používání barev.
Film takový skutečně je - barevný.
Vilém mi nepřišel vůbec jako strašný lesů pán, Jarmila mi přišla jako lehká děva, co se s každým spustí. Kdo se mi líbil, byla Juraj Kukura jako otec Viléma.
Tento film uvidí podle mě ještě několik generací studentů ve škole, stejně jako Kytici. Vždyť kdo by se znovu pouštěl do zfilmování básně, jejíž význam, slovy profesorky češtiny, nepochopil pořádně ještě ani sedmdesátiletý známý její matky.

26. srpna 2008
avatar uživatele
100 %

Krása

Film mě příjemně překvapil , hlavně herec co hrál Viléma byl strašně hezkej . Vůbec to polde mě bylo dobře zpracovaný , hudba , krajina byla nádherná i všechny kulysy dodávaly krásnou atmosvéru . Akorát mi přišlo divný že Jarmila neřekla ani jendo slovo ale zase to trochu chápu , tahle to bylo že ona nebyla ani na straně Viléma ani na straně jeho otce .

26. srpna 2008
avatar uživatele
70 %

Byl pozdní večer...

Trailer na Máj, který mě na tento film do kina nalákal, byl podle mého názoru lepší než film samotný. Ačkoliv bylo herecké obsazení velmi kvalitní a hudba perfektní, čekala jsem trochu větší ráznost. Báseň byla velmi dobře zpracována do tohoto příběhu, ale chyběl tam ten švih. Velice oceňuji nezapomenutelnou recitaci pana Třísky, stejně tak přenádhernou moravskou lokalitu pro natáčení.

24. srpna 2008
avatar uživatele
100 %

100%

Je pravda že film byl poměrně krátký ale myslím si že kdyby to bylo delší bylo by to rozvláčné a byly by tam zbytečné scény.Takhle to bylo všechno akorát, můžu jenom odporučit.

24. srpna 2008
avatar uživatele
90 %

Můj názor je, že film "Máj" je udělán hodně "na efekt". Ale je také pravda, že je báseň romantická a to ne ve smyslu, v jakém romantiku vnímáme dnes. V romantismu jako literárním směru je jedním z charakteristických znaků silné a někdy až přehnané prožívání každé události. A tohle ten film vystihnul skvěle. Trochu mi vadilo, že se ve filmu vlastně recitování básně Máj vyskytovalo minimálně. Kdyby tam bylo více výňatků z textu, tak by to film ještě posílilo a možná i prodloužilo. Ale jinak jsem spokojená a dávám 90%! :-)

22. srpna 2008
avatar uživatele
60 %

MÁJ MĚ TROCHU ZKLAMAL.NEBO MOŽNÁ VÍC NEŽ TOCHU.NEŽ JSEM SE ROZKOUKALA,BYL KONEC.HERECKÉ OBSAZENÍ MOHLO BÝT LEPŠÍ.VILÉM BY NEMĚL TOLIK MLUVIT.SCÉNA KDE KOLEM VILÉMA TANČÍ STRAŠIDÝLKA MI PŘIPADALA TRAPNÁ.CHTĚLO BY TROCHU VÍC ROZVINOUT PŘÍBĚH.HUDBA BYLA HODNĚ DOBRÁ,ZÁBĚRY KRÁSNÉ.MOJE CELKOVÉ HODNOCENÍ 65%

19. srpna 2008