28. 2. 2010

Oscarové tipy 2009 - Filmová hudba

Také někteří členové redakce zastupující soundtracky mají k Oscarovým nominacím co říct. Zajímá vás, co si my myslíme o nominované hudbě? Připravili jsem pro vás krátké shrnutí, ve kterém se podíváme na zoubek všech skladatelů a přiřadíme jim šance na úspěch.

Marco Beltrami - Smrt čeká všude

Sum qui sum
Trochu mě zaráží, co vůbec tento film dělá v oscarové nominaci pro hudbu. Hudba, která se ve filmu objeví sice není špatná, ale je jí tam sakra málo na to, aby se dala porovnávat s filmem, který je po celou dobu doprovázen hudbou. Zde je 100 minut totálně bez hudby. „Smrt čeká všude“ si rozhodně zaslouží Oscara za zvuk, ale za hudbu rozhodně ne.

Šance na úspěch: 10 %

fstibo
Jednoznačně nejslabší článek celého Oscarového výběru. Film sice sbírá jedno ocenění za druhým, ale na poli hudby nebyla kromě Oscarů ani jedna nominace, takže se jedná spíše o překvapení. Film jsem sice bohužel neviděl, ale soundtrack si pravděpodobně s oblibou pouštět nebudete.

Šance na úspěch: 10 %

James HornerAvatar

Sum qui sum
Všemi opěvovaný Avatar, co dodat. Jsem jedna z těch (a asi i jedna z mála), které tento film zrovna neoslnil, však hudba je určitě jednou z předností. Skvěle doprovází a následuje děj, bohaté perkuse, zapojení lidského hlasu, rozhodně jeden z nejpropracovanějších soundtracků (a pořád se něco děje). Hlavně část "War", byť jsou motivy doslova uměle slepeny k sobě. Ale přesto jsme se nedočkali od Hornera ničeho nového, slyšíme stále stejné prvky, spoje, nástroje, motivy. Píseň "I see you" rozhodně nepředčí slávu "My Heart Will Go On" z filmu Titanic. Přesto je možné, že Avatar za svou oblíbenost Oscara za hudbu získá. Uspěl jednou, proč by za totéž nemohl uspět po druhé. Pro mě však krásné třetí místo.

Šance na úspěch: 50%

fstibo
James Horner měl na skládání hudby k Avataru přes rok. A výsledek? Variace na Titanik. Je nám to líto, jednou už za tuto hudbu Oscara získal a nevidíme důvod, proč by jej měl dostat znova za to, že ze šuplíku vytáhl 12 let zaprášené noty. Přesto ale musím souhlasit se Sum qui sum, že pro film je tato hudba nepostradatelná a hodí se tam. Jen to ale chtělo něco novějšího.

Šance na úspěch: 40 %

Hans Zimmer - Sherlock Holmes

Sum qui sum
Na začátku jsem byla trochu skeptická, no jo "starý dobrý" Zimmer nezklamal a nevybočil ze svých stále nudnějších kolejí. Ale čím déle jsem poslouchala, tím více se mi hudba začínala líbit, s rozvíjením děje koresponduje napětí v hudbě. Objevuje se nový nástroj, jehož zvuk asi nejvíce připomíná cimbál (možná spinet či rozladěný upravený klavír), máme zde výrazný motiv (téma) a pěknou práci s ním, dále cigánské módy, což „starého dobrého“ Zimmera zase o něco obohacuje, rozhodně velký pokrok Zimmera na cestě k něčemu novému. Byť se chvílemi nemůžu zbavit pocitu, že Sherlocka Holmese, který se veze v kočáře doprovází stejná hudba, jako temného rytíře prohánějícího se na svém super moderním stroji, ale budiž. Líbí se mi nápady, náboj, napětí, použití ve filmu.

Šance na úspěch: 60%

fstibo
Hans musí být touto nominací potěšen po loňském fiasku s Temným rytířem (hudba totiž nebyla kvůli spoluautorství s Jamesem Newton Howardem nominována viz. článek). Nicméně už několik let doufáme, že vymyslí něco originálnějšího. Je vidět, že se moc zamiloval do syntetizátorů, což jeho hudbě dle mého názoru škodí. A ne jinak tomu je i ve filmu Sherlocka Holmese. Sice se po zhlédnutí musí uznat, že hudba je zvolena vhodně a film dostatečně obohacuje, ale přesto si nemyslím, že zrovna toto je materiál na Oscara.

Šance na úspěch: 30 %

Alexandre Desplat - Fantastický pan Lišák

Sum qui sum
Barevný závoj z Desplatovy dílny je pro mě jedním ze soundtracků, který si ráda pouštím a kterého si nesmírně cením. Ovšem soundtrack k podlému lišákovi dosti pokulhává. Desplatova hudba je výborná, skvěle sedí k ději i k lišákovi samotnému, ale je krátká a je jí málo. Výběr písní, které tvoří převážnou většinu soundtracku je fajn, ale očekávala jsem více vlastní tvorby. Otázkou zůstává, zda-li si to tak nepřál sám režisér. Záleží, co bude ctěná porota upřednostňovat. Já upřednostňuji propracovanost, originalitu a v tomto výběru filmů hlavně množství odvedené práce.

Šance na úspěch: 40 %

fstibo
Film, který u nás ještě neměl premiéru, tudíž většina našinců ani neví, jaká hudba ve filmu zazněla. A neví, o co přicházejí. Alexandre je originálnější než kdy dříve, hravější, dokonalejší. Dle mého názoru největší favorit na zlatého plešouna. Bohužel jsem ale slyšel pouze soundtrack a k filmu jsem se doposud nedostal. Obrovská chyba na kráse je malý výběr a krátkost všech sladeb. Přesto pro mě ale největší favorit na vítězství.

Šance na úspěch: 70 %

Michael Giacchino - Vzhůru do oblak

Recenze soundtracku

Sum qui Sum
Podle mého názoru nejoriginálnější soundtrack mezi nominacemi. Žádná recyklace, důvtip, smysl pro děj, výrazné téma. Pro mne nejlepší soundtrack a nejlepší animovaný film zároveň.

Šance na úspěch: 90 %

fstibo
Velice povedená hudba a možná i jeden z nejlepších počinů Giacchin, který se hrdě hlásí k oscarové nominaci z roku 2007 za film Ratatouille a v některých ohledech jej i předčí. Šance na úspěch také potvrzují letos vyhrané ocenění Grammy a Zlatý Glóbus. Autor pro film vymyslel opravdu originální a nádherná témata, ale na můj vkus je těch témat málo. Možná, že kdyby přibyl ještě jeden, byl by celý poslech záživnější, takto mi ale příjde, že některé skladby jsou v různé obměně ve filmu hrány až podezřele často. Ale jedná se pouze o jedinou vadu na kráse jinak výborného soundtracku.

Šance na úspěch: 50 %

fstibo
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.