Matrix Revolutions

Jak jinak než pozdě, ale přece, je tu recenze na Matrix Revolutions. Jelikož tentokrát jsem byl nesmírně líný a vůbec jsem se nepřipravoval a tudíž nevím, jaké informace dal do oběhu český distributor, tak vůbec nevím co Vám můžu prozradit, a co bych měl na opak před Vámi zatajit, proto pokud jste film ještě neviděli a víte, že ho chcete vidět, raději nečtěte dál, protože sám nevím kolik důležitého prozradím. No a abych řekl pravdu, nemám tušení, kde mám začít. Prej tady potřebujete uklidit ty záchodky. Možná by stálo za to připomenout, kde skončil Matrix Reloaded, protože Revolutions se s ničím nepáře a začíná tam, kde byl předchozí díl uťat. Byl to asi nějak takhle: Neo poté co v reálném světě zastavil chobotničky rukou, stejně jako kulky v prvním Matrixu, upadá do "bezvědomí" a je přenesen do jedné z lodí, prohánějících se kanály reálného světa. Shodou náhod je položen vedle osoby, do které se stihl proměnit agent Smith, a která pravděpodobně zapříčinila předčasné odpálení EMP, a tím defakto lidskou porážku v docích, místě kde se snažili lidé zabránit chobotničkám v pokračování kopání cesty do Ziónu, posledního lidského města. Titulky.

Titulky, opět stylové alá zdrojový kód Matrix, a Neo leží na zemi někde mezi světem lidským a světem počítačovým na místě kde vládne strojvůdce (jen tak mimochodem zaměstnáváho ho ten francouzský chlapík, kterému Neo ve dvojce vyfoukl klíčníka). Trinity a Morpheus jdou za vědmou, ta jim řekne, kde že ten Neo je. Nedá se nic dělat, jde se na návštěvu za Merovingianem, kde ho musí přesvědčit (konečně zas nějaká ta řežba, a bullet time), ať jim Nea pěkně vrátí zpět. Tuto scénu si pořádně vychutnejte, protože pokud si dobře pamatuju, je to předposlední scéna v Matrixu, pokud nepočítáte za scény v Matrixu setkání vědmy a architekta apod. Mezitím v reálném světě lidi bojují, bojují, bojují a bojují proti chobotničkám a jiným strojům a celkem bezúspěšně se jim snaží zabránit dobít Zión. Tyto scény nahrazují boje v Matrixu a více či méně připomínají Hvězdné války, ale vůbec ne Matrix. Nebo vám snad přijde desítky kulometů střílejících do miliónu chobotniček jako Matrixovská scéna. Mně teda ne, i když přiznávám má to něco do sebe, je to správně akční, ale jak jsem řekl, už to není Matrix, na který jste byli zvyklí z předchozích dvou dílů.

Deja vu... Zase ty sloupy.
Zase ty sloupy.Mezitím Neo je zpět a vymůže si na svých spolubojovnících jednu loď se kterou se on a Trinity pokusí dostat do centra města strojů (nikdo už pěkně dlouho, nebyl blíž než 10 km.), tudíž je téměř nemožné dostat se někam do středu, jak to chce udělat Neo. Proč tam Neo chce se divák dozvídá, až když tam Neo je, a jelikož je to pro děj filmu důležité, tak Vám to musím zamlčet. A mezitím se do chobotniček střílí a střílí tudíž ne Matrix ale Star wars. A přichází závěrečná scéna, která stála neuvěřitelných 40 miliónů dolarů (celý první Matrix stál 63 milionů), ve které se rozhodne konečně mezi Neem a Smithem (vsadím se, že hláška: "Program Smith se vymknul kontrole.", Vám bude znít v hlavě ještě dlouho). Opět Vám nemůžu říct kdo vyhraje a kdo je poraženým, protože to je důležité pro děj a jestli chcete Matrix Revolutions vidět, zkazil bych Vám překvápko, jediné co snad můžu říct je trochu zašmodrchaná věta, že pro lidstvo to dopadne dobře, ale pro diváka nejhůře, jak to mohlo dopadnout. Možná i tato zašmodrchaná věta prozrazuje víc, než by měla, ale já Vás na začátku varoval.

To bych spláchnul tu dějovou stránku a teď se můžu vesele pustit do kritiky všeho ostatního. To, že se Matrix změnil v Hvězdný války jsem už zmínil několikrát, takže touto větou to potvrzuji, a už se k tomu snad nebudu vracet, ale nic nezaručuju, protože mě to tolik naštvalo, že se o tom ještě určitě, i když nechtěně zmíním. Ale vraťme se zpět do Matrixu. Scény velké, dejme tomu bojové jsou v programu pouze dvě a to bojová scéna v Merovingianově klubu, který se výstižně jmenuje CLUB HELL, kde se nevyskytuje Neo, ale za to tu je Morpheus, Trinity a ochránce vědmy, takže o bitky s Merovigianovou ochrankou není nouze, protože Merovigian zaměstnává jen zkušené lidi (nebo spíš prográmky), takže bodyguardi běhaní po stropě, jako by neexistovala žádná přitažlivost (vždyť to je Matrix). Jak tvrdí tvůrci, nejsou to žádné laciné digitální efekty, ale všechno to jsou pravý lidé zavěšeni ve speciálních postrojích, které jim umožňují pohybovat se hlavou vzhůru.

Smith je celý rudý vzteky.Neo, tedy Keanu Reeves se od dvojky moc nezměnil, jen ho asi psychicky tíží, že je spasitel a jestli něco neudělá, tak lidstvo vyhyne, a bude po legraci. Trinity se také moc nezměnila, akorát bych řekl, že vizuálně zestárla, asi má moc strachů o svého miláčka spasitele, do kterého je ještě více zamilovaná, než v předchozích dílech, i když tentokrát si tvůrci odpustili laciné scény sexu mezi nimi a omezili se na líbání (toho je dost, možná přespříliš). No, ale proč pořád něco plácám o změnách? No bude to tím, že se asi někdo změnil. Jelikož jsem nejmenoval Morpheuse, čekáte, že by to mohl být on, ale ten je pořád stejný. Takže další postava, která nás provází všemi díly je... áno je to vědma. Jelikož její představitelka z předchozích dílů zemřela, museli autoři vymyslet jak do příběhu zakomponovat novou tvář. Dejme tomu, že se jim to povedlo. Z dalších postav by se dal jmenovat ten nepříjemně vlezlý klučík z Reloaded (omlouvám se, ale nemůžu si vzpomenout na jméno), který opět dostal prostor být vlezlý (těm co viděli Animatrix to tak nepřipadá), a manželka nového operátora (bratr Tanka), která se svou kámoškou brání Zión, tak urputile, že to je neuvěřitelné.

Kdo z koho?
Reálný svět se bratrům Wachovským docela zdařil, ale jelikož jsme ho poznali už v Reloaded, nestojí to téměř za zmínku. Možná bych mohl říct, že město strojů je opravdu dokonalé, a má správný nádech šedé budoucnosti (možná přítomnosti :-)). Dokonce tentokrát uvidíme i oblohu se sluníčkem a jak říká Trinity je to nádhera, alespoň co se vizuální stránky týče. Vizuální stránka je tentokrát opravdu dokonalá, vždyť závěrečný souboj s agentem Smithem se odehrává za deště, a pokud budete dávat pozor a zapojíte trochu představivost, poznáte v dešti zdrojový kód programu Matrix, protože tvůrci si nechali speciálně kvůli této scéně vyrobit a vyvinout stroj na veliké dešťové kapky, takže to skutečně vypadá, tak jak to vypadat má (už víte kde je těch 40 miliónů, které padly na tuto scénu).

I když pro mne byl Matrix Revolutions zklamáním najde se řada těch co tvrdí, že nejlepší byl Matrix, potom Revolutions, pak dlouho nic a někde v dáli až Reloaded. Já si myslím, že by to mělo být srovnáno, tak jak to jde za sebou. Pozitivní (pro někoho negativní) je, že konec se dá vysvětlit více způsoby, takže sklaní fanoušci budou mít zase nějakou dobu o čem filozofovat. Ale pokud chcete pochopit Matrix, tak jak to zamýšleli autoři, měli by jste vidět navíc Animatrix a dohrát až do konce hru Enter the Matrix, a i přesto to možná nebude stačit, takže poslední možnost je seznámit se s bratry Wachovskými, což bude složité, protože nikdo cizí se k nim nesmí přiblížit na deset metrů, a to je pro komunikaci přece jen veliká vzdálenost.

60 %
Velké zklamání. Tohle už není Matrix, tohle je reálný svět.
Fruiko