home
Pýcha a předsudek

RECENZE FILMU

Vítejte v Anglii konce 18. století! V době, kdy společenské postavení, rozsah majetku, dobré vychování a striktně dodržované mravy byly zásadními kritérii pro posouzení důležitosti člověka. V době, kdy nejdůležitější myšlenkou mladých dívek bylo najít k sobě co nejvhodnější partii bez ohledu na citovou zainteresovanost. V době plné šlechtických panství, plesů, důležitých návštěv a večeří, uvítacích salónků, stejně tak jako korzetových šatů, cudných červenajících se líček, letmých pohledů a špičkujících konverzací. Ale především vítejte v příběhu osudové lásky mezi slečnou Elizabeth Bennetovou a panem Darcym, která dokázala pokořit lidskou pýchu a vzepřít se společenským předsudkům.

Kultovní a nejslavnější dílo britské autorky Jane Austenové proslavila ve filmové podobě především úspěšná třídílná televizní série společnosti BBC s Colinem Firthem a Jennifer Ehle v hlavní roli, nicméně inspirovala nepočitatelné množství romantických komedií dnešní doby v čele s např. Deníkem Bridget Jonesové, jehož autorka ovšem vykradnutí Pýchy a předsudku ani nepopírá. Nyní máme v kinech možnost zhlédnout další adaptaci, tentokrát z rukou režiséra Joea Wrighta. Adaptaci, která dostála hodnoty svého námětu více než důstojně.

Elizabeth Bennetová (Keira Knightley) je mladá, inteligentní dívka s temperamentem na rozdávání, která stejně jako její vrstevnice touží se provdat, nicméně věrna svým zásadám a vysokým nárokům, pouze a jen z čisté lásky. Její mladistvé vrtochy přivádějí k šílenství především její matku (Brenda Blethyn), vidící ve sňatku východisko z bídy a odhodlanou provdat svých pět dcer - Jane (Rosamund Pike), Elizabeth, Lydii (Jenna Malone), Mary (Talulah Riley) a Kitty (Carey Mulligan) - stůj co stůj, kdykoli se jen nabídne vhodná příležitost. Není tedy divu, že domácnost rodiny Bennetových vzruší nečekaná zpráva o příjezdu mladého, svobodného a bohatého pana Bingleyho (Simon Woods), jehož doprovází o nic méně pohledný a ještě bohatší přítel pan Darcy (Matthew McFadyen). Prvotní nadšení ovšem
brzy vystřídá zklamání, neboť jak se zdá, pan Darcy je jen další arogantní, očividně všemi pohrdající sobec, jenž dokáže zničit všechno hezké pouhým mrknutím oka. Muž, kterého člověk může jen nenávidět. Jenže nenávist někdy může být stejně slepá jako láska a stejně rychle se i v lásku může změnit.

Nebude asi velkým překvapením, že tato milostná romace, komedie a drama v jednom, okořeněná peprnými dialogy s náležitou dávkou ironie, si najde diváky především mezi ženskou částí publika. Bez ohledu na znalost knižní předlohy úspěch tohoto příběhu tkví zejména v tom, že v Elizabeth Bennetové se tak nějak zhlédne každá z nás dívek. Existuje málo tak šťavnatých a herecky vděčných ženských rolí, což by nejspíše potvrdila i sama její hlavní představitelka – Keira Knightley. Jejím obsazením šli tvůrci filmu tak trochu s vlastní kůží na trh, nicméně risk se jim nakonec vyplatil. Ne nadarmo byla Keira nominována za tuto roli na Zlatý Glóbus a šušká se i o její nominaci na Oscara (nakonec nominována opravdu je – pozn. red.). Aniž bych hodnotila, zda a do jaké míry zůstává její Líza věrna své knižní předloze, mohu se o herectví této mladé Britky vyjádřit jen v superlativech. V tomto případě vystoupala na pomyslném žebříku zase o pár příček výše a filmová plátna asi hned tak neopustí.

Tento film se vůbec může pyšnit mimořádně dobře
obsazenými rolemi. Předkvapivé je, že většina herců nemá s žánrem historické romance žádné zkušenosti. Ústřední mužský part odměřeného pana Darcyho si zahrál Matthew McFadyen, pro nás známý spíše z televizního seriálu z britských tajných služeb MI-5. Ač ve své úvodní scéně působí spíše jako nafrněný kakabus než povrchní snob a možná není úplně tradičním panem Darcym, jak by si ho mnozí milovníci předlohy představovali, s Keirou Knightley mu to šlape na výbornou a jím ztvárněnou proměnu pana Darcyho v citlivého a pozorného muže je radost pozorovat. Herecky ho tak předčí, alespoň co se mužských rolí týče, jen Donald Sutherland v roli poněkud cynického, nicméně zásadového otce Benneta, jemuž vydatně sekunduje Brenda Blethyn jako matka Bennetová. Plejádu hereckých osobností doplňuje vždy vynikající Judy Dench, výjimečně dobrá Rosamund Pike aneb bývalá bond-girl z Dnes Neumírej a překvapivě se objevuje i Kelly Reilly coby sestra pana Beingleyho, kterou známe z u nás velmi úspěšného francouzsko-španělského snímku Erasmus a spol.

Pýcha a předsudek je kvalitní nejen ve svém námětu, ale i kostýmním provedením a nápadem provést diváka příběhem a zároveň nádhernou britskou krajinou. Poctí nás jazykem vybrané společnosti a pobaví vkusnými a vtipnými dialogy (“Muži jsou zaslepeni buď arogancí, nebo hloupostí”). Občas se budeme podivovat nad zvláštními zásadami společnosti na přelomu 18. a 19. století, občas budeme závidět nekomplikovanost manželských svazků. Každopádně neodejdeme s pocitem promarněného času. Škoda jen, že podobně kvalitních filmů nebývá v našich kinech více.

hodnocení
100 %
jedním dechem
Vzdejme hold příběhu, bez něhož by většina romantických komedií dnešní doby vůbec nevznikla! Zaslouží si to.
Jarka Brožková
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.