Expendables: Postradatelní 2

Expendables nebyli žádný zázrak, ale jejich chyby jsme snadno prominuli, protože bylo skvělé vidět "starou partu" v akci. Nyní, o dva roky později, je parta ještě nabušenější a svatá trojice (krom Slye ještě Arnie a Bruce) si tentokrát zařádí o něco víc. Bohužel toho musíme zároveň o něco (dost!) víc odpouštět. Dneska si člověk prostě nevybere.

Nově najatý režisér, rutinér Simon West, moc dobře chápe, že v sequelu musí být všeho dvakrát tolik. Bohužel to vzal poněkud doslovně, takže je v něm dvakrát nejen výbuchů a hlášek, ale i nastavované kaše, prázdných řečí, které nikoho nezajímají, a teatrálních siláckých projevů, nedávajících za mák smyslu. Viz: "Už jsem se nemohl dívat na to nesmyslné zabíjení lidí v armádě, tak jsem ji opustil a přes inzerát se přidal k elitní žoldácké zabijácké jednotce." Což samozřejmě představuje až poslední problém.
Z minulých drsňáků se vrátili všichni krom Rourkea, ale Li na začátku mizí a do konce se už neobjeví, což mě opravdu mrzelo. Jedničku táhl spolu se Slyem a Stathamem právě on.
Nahrazuje je čínská programátorka s bojovým výcvikem (?) Nan Yu, superzlý Vilain Jean-Claude Van Damme, mladý Liam Hemsworth (bratr Thora) a samozřejmě CHUCK NORRIS.

Nebýt těchto jmen, snímek by byl zoufale prázdný a nudný. Veškerý humor tkví v tom, že se slavná postava dostane do situace, v níž může říct svou notoricky známou hlášku, popřípadě notoricky známou hlášku slavné postavy po levici. Arnie pronese po tisící sebeparodacky, že se vrátí, Willis mu za to vynadá, načež mu Arnold odpoví "Yippee ki-yay". Sly všechny upozorní, aby nevyšilovali z CHUCKA, který nás neváhá počastovat jedním z mnoha faktů o své osobě.
Krom toho je tu samozřejmě akce, ale není jí mnoho a není zajímavá. Je sice explozivní a krvavá, ale ještě méně nápaditá než v rozklepané jedničce. Rutinní filtry a všudypřítomná pára už mě opravdu nudí. West na rozdíl od svých kolegů nedělá okoukané kamerové blbinky, nedělá totiž v podstatě vůbec nic, co by akci nějak ozvláštnilo.
Takže se během filmu opravdu nejde spolehnout na nic jiného než ono hláškování a vzájemné pošťuchování, oboje bohužel mnohem méně zábavné než u jedničky. Asi proto, že se ho sem scenáristé pokusili nacpat co možná nejvíc, ale nestačili jim schopnosti na to, aby to působilo buď dostatečně využitě, nebo alespoň vkusně a přirozeně.

Proto se zde střídají scény nudné k uzoufání (už dlouho jsem si takhle nezazíval) se scénami velmi zábavnými, které za ten čas v kině rozhodně stojí. I když zábavnými pouze a bezvýhradně prvoplánově, žádnou testosteronovou sofistikovanost nečekejte. Nikdo tu nezemře brutálně zábavným způsobem, žádná hláška nepadne v nečekaném kontextu, nikdo nikoho ničím nepřekvapí. Spolu s velmi rutinní režií (to slovo nejde v souvislosti s Westem neopakovat stále dokola) mi vychází, že Expendables jsou sice v celkovém součtu spíše zábavní a čas u nich strávený se spíš vyplatí, ale pouze a jen tak, jak ze své podstaty musí. Není v nich ani špetka kvality navíc.
Nikdo ostatně nepochybuje o tom, že by snímek nikoho nezajímal nemít slavné herce, kteří si diváky omotali kolem prstu někdy i před desítkami let, takže teď už mohou jen lenivě připomínat své jméno. A většina fanoušků se s tím zjevně spokojuje. Osobně ale tuhle odpustku nejsem ochoten vystavit více než jednou a představa, že za další dva roky mě čeká třetí díl, se mi ani trochu nezamlouvá.

Expendables měli navrátit staré akci nový lesk. "Není nad klasiku," říká Statham. Ve skutečnosti akční filmy a jejich estetiku degradují na besídku přestárlých hvězd. Na "starých dobrých" řežbách nás přece baví nápaditost, zábava. Pocit, že režisér sršící energií rozhazuje napalm s lehkostí a můžeme od něj očekávat nečekané. Borce v čele máme rádi, ale právě proto, že to, co dělá, je zajímavé. Expendables nepotřebují být zajímaví. A proto takoví nejsou.
Sly si uvědomil, že nemusí sázet na cokoliv dalšího než jistotu, jinak by ostatně nemohl najmout zručného, ale nezajímavého Simona Westa.
Na rozdíl od jedničky, kdy se šlo svézt na vlně nostalgie, u dvojky vidím jen rýžování zlata. Kdy to přestane fanoušky bavit? U pátého dílu? Šestého? Každému podle chuti... Vězte ale, že CHUCK už se nevrátí.

60 %
Při vší snaze podlehnout hláškám staré party se nemohu zbavit pachuti ošuntělého filmu, který ví, že někoho musí zajímat už z principu, tak se neobtěžuje přidat něco navíc. Těším se na sestřihy na youtube, kdy pilní fanoušci z těch sta minut vyhodí tu přebytečnou sedmdesátiminutovku. Jinak nikdy víc... 55 %