Polární expres

Rolničky, rolničky, co pak zvoní v nich?

„Přijíždí Polární expres, přímá linka na Severní pól. Nástup možný pouze dětem, které přestávají věřit kouzlu Vánoc!“ A přesně takový je i náš hrdina Chris. Když jeho rodiče odcházejí z jeho pokoje na Štědrý večer, se smutkem zašeptají: „Kouzlo se vytratilo.“ Jenže ještě ne tak docela. Polární expres – jedinečný dopravní prostředek, kterým byste se chtěli projet určitě i vy Chris se totiž vzbudí pozdě v noci a vyběhne ven, aby tam spatřil stát… POLÁRNÍ EXPRES.

Setkává se před ním s průvodčím, který mu nabízí výlet na Severní pól. Chlapec po zaváhání nastoupí do vlaku, aby se po hlavě vrhnul do největšího dobrodružství svého života. Seznámí se s dalšími dětmi, které podobně jako on už přestávají věřit kouzlu Vánoc – s chlapcem, který všechno ví a všechno zná, čímž všem leze na nervy, s Holly, která si ví s každým problémem rady, ale chybí jí sebedůvěra, nebo s Billym, který se bojí důvěřovat všem ostatním (a vypadá úplně jako Haley-Joel Osment).

Kouzelný vlak je plný mnoha dalších postav, které se mu snaží pomoct, poradit nebo mu alespoň nalijí hrnek „horkýho kafe“. A po divoké jízdě ho snad čeká vytoužené setkání se Santa Clausem, který se chystá vyjet se svými těžce naloženými saněmi na Vánoční cestu, ale nejdřív musí ještě předat první dárek Vánoc.

Ach ta Vánoční nálada.

I na cestu takovýmhle vlakem potřebujete mít lístek
Dýchá na nás z výloh vyzdobených obchodů, z nazdobených domů nebo z reklamy na Coca-colu. Nikdo přesně nedokáže odhadnout, kde končí kouzlo a začíná kýč. A kdo by v takové době odolal příběhu chlapce, který se vydal na dlouhou cestu za Santa Clausem? No dobrá. Který Američan? Tím jsme se dostali k prvnímu problému Polárního expresu u nás. U nás totiž žádného Santa Clause nemáme! A tak pochybuji, že z něj budou děti u nás tak nadšené, jako ty na západě za Atlantikem. Uznávám, že je to jedna z nejkrásnějších postav z dětských příběhů, ale trvám na tom, že je také jedna z nejkýčovitějších.

Druhá věc, která mě trochu rozladila, byl dabing. Desetkrát můžeme říkat, že český dabing je jeden z nejlepších v Evropě, stokrát, že je to přece film pro děti, kterým čtení moc nejde, ale já si stejně po tisící pomyslím, že v angličtině A Tom Hanks alias pan průvodčí vám jej s radostí proštípne by ty písničky i dialogy zněly méně hloupě. Tvrdím, že k herci patří i jeho hlas a u herce Hanksova formátu to platí dvojnásob. Co pak máme z toho, že Tom Hanks zahrál a namluvil pět postav, když ani u jednoho z nich to téměř vůbec nepoznáme?

A za třetí. Tenhle film je vytvořený pro 3D kino, takže pokud nemáte přístup k Imaxu, připravíte se o většinu půvabu celého filmu. Bohužel i tenhle fakt dost kazí atmosféru příběhu. Komentář průvodčího před tím než se vlak změní v horskou dráhu typu: „Připoutejte se, bude to divoká jízda.“, mi navodil pocit, že jsem se ocitla v počítačové hře s lepší grafikou než je obvyklé. To znamená, že se ve filmu pravidelně střídají sekvence, kdy se odvíjí dějová linie a vzrušující sjezdy, skoky nebo podobné věci, které se ale po půl hodině v obyčejném kině už celkem zajídají.

Byla jsem tedy
Tak takhle vypadá Severní pól
trochu zklamaná, protože jsem doufala, že se budu otřásat Vánočním vzrušením, které se prostě nějak nedostavilo. Dívala jsem se prostě na roztomilý příběh, který se mě nijak nedotknul. Možná je to věkem, možná tím, že nejsem odchovaná na Santa Clausovi (ale při tom bezmezně miluji Rudolfa od Disneyho). Nechci nikomu kazit iluze, protože i přes moje hloupé kritizování bude pro vás Polární expres příjemným překvapením. Tom Hanks a Robert Zemeckis ale velmi dobře věděli, co dělají a nedá se jim to upřít. Překrásně si hrají s podrobnostmi, jako bylo třeba „sněhové“ mizení tuláka nebo čehokoli, co se týkalo polárních elfů (hlavně perličky v podání Stevena Tylera z Aerosmith), které Polárnímu expresu dodaly na kouzlu. Lze si jen domýšlet, kolik z Hankse je v jeho pěti postavách, ale pravdou je, že tulák i průvodčí jsou role, za které by se nemusel stydět ani v reálném světě.

Protože neznám Allsburgovu předlohu, nemůžu posoudit do jaké míry se Zemeckisovi přepis podařil, ale je úctyhodné, že z dětské A tohle je on – bájný Santa obrázkové knížky vytvořil, i přes mé výhrady, svižně ubíhající a vcelku zajímavý příběh.

Hodnocení bych nejraději dělala ve formě tabulky, ale nechci pokoušet webmastery. Takže, jste-li dítě, máte možnost jít do 3D kina a nemáte nic proti Santa Clausovi, připočtěte si k hodnocení za každou podmínku deset procent.

50 %
Jedním dechem: Ježíšek má chřipku a Santa Claus ho musel zastoupit. Krásný příběh, který je hlavně pro děti. Je udělaný pro 3D kino a je to na něm znát.
susanne