Tajemství mumie

Snímek s odrazujícím českým názvem Tajemství mumie (vážně, páni distributoři, vzpamatujte se), zato ale ověnčen lákavým podpisem "Luc Besson", je propagován coby dobrodružná jízda od začátku do konce. A ne, že by trikových eskapád a "akčních" scén bylo vyloženě málo, v první řadě jde ale hlavně o francouzský film. A to se vším všudy. Pokud tedy očekáváte pokračování Sommersovy Mumie, mějte se raději na pozoru!

Je sice pravda, že z populárního popcornu (který mám mimochodem docela rád) si i Adéle Blanc-Sec bere své, ale zásadně ho okořeňuje humorem země galského kohouta. Veškerá akce a všemožné triky, které se snaží drát na povrch, jsou ve prospěch více či méně vtipných dialogů upozaděny. Tento mix výrazně připomíná druhého hraného Asterixe, což může a nemusí být výhra. Osobně jsem totiž od Bessona očekával maličko víc než posté opakovaná klišé francouzské kinematografie, kterých už jsme viděli zkrátka moc. Hloupí a narkoleptičtí policisté, komolení slov (to francouzům vážně přijde tak nutné do každého filmu cpát dohady o výslovnosti převzatých slov?) a šílení staříci... To vše už by si filmaři mohli odpustit.

Příběh dobrodružky Adéle Blanc-Sec (jejíž srovnávání s Indiana Jonesem je úplně zcestné), která se snaží oživit mumii egyptského lékaře, jenž by (asi) mohl pomoci její směšným způsobem do katatonického stavu uvedené sestře, je navíc plný nevysvětlitelných náhod, přeplácaných zvratů a bizarního chování veškerých postav. Jistě byla většina ze jmenovaného záměr, protože tak hloupý scénář snad ani jinak než záměrně napsat nejde, ale každý musí přemýšlet o tom, kdy je, a hlavně kdy není, vhodné překročit hranici. A opravdu se domnívám, že tentokrát to jednoduše nevyšlo. Ne ani tak (silně nevyužitým) arcipadouchem značně imitujícím Zorga, ne ani tak létáním na pterodaktylovi, ale spíš celkovým dojmem ze všech těch nahodilých nesmyslů, kterým není dána pointa nebo důvod. (I chtěný nesmysl musí mít ve filmu svůj opodstatněný důvod, aby fungoval.)

Besson naštěstí není žádný druhořadý filmař, proto ani jeho slabší kousek není vyloženě katastrofou. Zvlášť, když se člověku tolikrát vybaví velký bara-bum. Ve svojí první polovině to dokonce krásně odsýpá. Jak ale začnou po městě létat ptakoještěři (no dobře, jeden ptakoještěr), pochodovat mumie (perfektně ovládající francouzštinu) a hrdinka se snaží v mužském převleku proklouznout do věznice (nepříjemné Salt déjá vu), snímek začíná působit nepříjemně přehnaně. Opět platí - i když je patrné, že jde o přehnanost záměrnou a zcela uvědomělou (nezapomínejme, že jde o adaptaci komiksu),trvám na tom, že špatné věci jsou špatné, i když jsou špatné schválně.

S tím vším jde ruku v ruce i pro Francii typické záměrné přehrávání (má to svůj název, ale já ho neznám a pojem "záměrné přehrávání" mi stejně přijde zcela výstižný). Obvykle ho překousnu (Amélie - omlouvám se), jinde si ho užiji (Mise Kleopatra) a jinde mi už přijde jako zbytečná z nouze ctnost. Což je zrovna příklad Tajemství mumie. Jediná možnost totiž je si všechny postavy do jedné oblíbit. Pokud se tomu tak nestane a třeba jen jediný charakter si nezíská vaši přízeň, stává se automaticky protivnou obtěžující figurou a táhne s sebou dolů celý film. V mém případě se bohužel taková postava našla. Jistě to není výborná Louise Bourgoin, která je asi tak největším štěstím tohoto snímku, ale většina ostatních herců mi moc po chuti nebyla.

Když chce Besson točit přestylizovaně, nikdo mu v tom nebrání. Ostatně, už několikrát nám předvedl, že s tím nemá problém. Musí ale počítat, že přestřelit je až nebezpečně snadné. A přestylizovaně točit přestylizovaný komiks, to je nebezpečné dvojnásob. Odtud docházím k závěru, že slavnému režisérovi hollywoodské konvence prospívají a jeho anglicky mluvené snímky Pátý element a Leon jsou proto zároveň jeho vrcholy. Svobodomyslná Francie je pro něj až příliš. I když nepochybuji, že se najdou tací, kteří Tajemství mumie a jeho humor dokáží docenit mnohem lépe než já. Ne, že bych se občas nepousmál. Ne, že bych se snad nudil. Ne, že by mě film vyloženě obtěžoval. Bohužel ale, na rozdíl od jiných Bessonových snímků, tento zůstal daleko mimo můj zájem.

50 %
Stejně jako když před Louvrem stojící Faraon, zvyklý na egyptský standard, pronáší "pěkné, ale chybí tomu jedna, dvě pyramidy", mám i já zvyklý na jinšího Bessona pocit, že tomu prostě něco chybí. Třeba už do dvojky (kterou konec naznačuje) ony pyramidy vztyčit stihne.