Mission: Impossible 3

Pokusím se být objektivní. Vážně. (Pro ty z vás, kdo NEVĚDÍ: Miluji Toma. Šíleně. Už dva roky.) Aneb jak dopadla Nemožná mise 3 podle nemožně zamilované fanynky.

Dnešní doba akčním filmům přeje. Skvělá filmařská technika. Počítačové softwary, s jejichž pomocí vykouzlíte vše, co nemůžete klasicky natočit v reálu. Mraky peněz, za které to všechno můžete dát dohromady. Celkem tvořiví a vynalézaví autoři, kteří stále a stále nacházejí v hlubinách své fantazie nové a nové náměty. Megalomanští režiséři vyžívající se v explozívních scénách a dechberoucích honičkách. A v neposlední řadě nekonečné, dokonce přibývající zástupy žánru věrných diváků, kteří na konečný výsledek nadšeně prchají do kina. Doba akčním filmům přeje – a podle toho vypadá také nejnovější přírůstek žánru, třetí díl Mission: Impossible.

Jednička byla v polovině devadesátých let obrovským šokem a také velikým hitem. Nešlo jen o špionážní film s Tomem Cruisem. M:I, celovečerní verze populárního televizního seriálu, nám na svou dobu bombastickým způsobem přiblížila práci tajné špionážní jednotky tak, jak to nedokázal rok předtím ani znovuzrozený James Bond. Samodestruktivní videonahrávky, unikátní "náhradní obličeje" i hlas (!), nezapomenutelná scéna se spouštěním na laně v centrále CIA, překvapivé rozuzlení příběhu atd. Film s dnes směšným rozpočtem osmdesáti milionů vydělal celosvětově půl miliardy dolarů, a tak není divu, že se dočkal pokračování.
Dvojka – přestože akčnější, dražší, v moderním hávu a natočená mistrem v žánru Johnem Woo – sice nalákala do kin ještě více diváků, ovšem kromě hereckého objevu v podobě krásné Thandie Newton nenabídla mnoho nového. Nesetkala se ani s tak nadšenými ohlasy a památná je dnes asi jen finální motorková honička.

Po šesti letech je tu tedy třetí díl a ten kloubí oba dva předchozí snímky dohromady. Je nabušený akcí (a to už od samého začátku!), živý, rychlý, nápaditý - prostě pro akční fandy krása pohledět. J.J. Abrams prošel před svou celovečerní filmovou prvotinou přínosným tréninkem na ceněných seriálech Alias a Ztraceni (můžete znát z AXN), a je to vidět. Akce šlape jedna báseň, film má spád skutečně od prvních minut do samotného závěru. Co jej ale povyšuje nad většinu produkce, je kromě prvotřídního obsazení opravdu dobře vymyšlený scénář – propagační slogany distributorů nelhaly!
Nejde jen o pověstnou akci pro akci, která je tím hlavním, kvůli čemu byl film vůbec natočen a na který se tvůrci snažili nějakým způsobem nabalit nějaký děj. Je to naopak: děj je chytrý, má napínavou zápletku, která navíc graduje a přinese nejedno překvapení. A ještě k tomu do něj scenáristé (jedním z nich je i sám režisér) vmísili překvapivě velkou porci humoru. Benjiho či Lutherovy bonmoty, scény ve Vatikánu (ano, opět se bude cestovat) nebo vtipná narážka na expanzivní zahraniční politiku USA se nejen brzy objeví v naší oblíbené sekci filmových výroků, ale jistě začnou i kolovat mezi diváky.

Stoprocentní hodnocení znemožňuje – jako u tolika filmů, proboha! – v tomto žánru povinná dávka emocí a patosu.
Postava Ethanovy lásky Julie, která nemá o Huntově povolání žádné tušení, je sice jedním z hlavních hybatelů děje (nečekejte, že vám jej budu popisovat – od toho máte kino) a měla být jakýmsi „zlidšťujícím“ prvkem postavy Ethana Hunta... Ovšem například „slzavá“ scéna na střeše, kdy Ethan prosí Julii, aby mu důvěřovala, je naprosto zbytečná. I když chápu, že něčím se ty přestávky mezi honičkami a střílením musely přeci jen vyplnit.

A propos, Julia alias Michelle Monaghan. A a propos, ostatní herci. Michelle - mimochodem až podezřele podobná Katie Holmes (naklonované s Liv Tyler) - je velice půvabná a talentovaná mladá herečka, stejně jako atraktivní modelka Maggie Q coby zdatná agentka Zhen. Je jasné, že Hollywood našel v obou nové hvězdy. Minimálně Maggie Q má zaděláno na to, že se z úspěšné modelky vietnamského původu, která se dosud prosazovala „jenom“ v módních časopisech a v hongkongských filmech, stane jednou z nejvyhledávanějších „exotických“ krásek. Čerstvý oscarový vítěz Philip Seymour Hoffman coby úlisný a skutečně odporný parchant Owen Davian, Ethanův big boss Laurence Fishburne, kolegové Ving Rhames (Luther), Jonathan Rhys Meyers (Declan) a Keri Russell (Lindsey), Billy Crudup – to všechno jsou nadmíru zajímaví, charismatičtí herci a musím konstatovat, že se Abramsovi opravdu podařilo dosáhnout cíle, který si určil. Vybrat pro vedlejší role takové herce, aby nikdo z nich zcela nezmizel ve stínu největší hvězdy filmu, kterou je samozřejmě Tom Cruise.

Že je tou největší atrakcí M:I III, to myslím nemusím připomínat ani čtenáři, který sem na tento článek zabrousil úplným omylem překliknutím ze stránek Katolického týdeníku. Čerstvý otec nepatří mezi herce, kteří točí jeden film za druhým, naopak si své role velice pečlivě vybírá. Ačkoli mu role typu Ethana Hunta padnou jako ulité, předpokládám, že ho jen tak v nějakém dalším akčním blockbusteru neuvidíme. Při natáčení jistě utržil řadu modřin a šrámů, jelikož všechny scény (včetně seskoku z mrakodrapu, na mostě, pod náklaďákem...) natáčel sám bez použití kaskadéra!
Utíkejte tedy honem do kina, ať si užijete hollywoodskou hvězdu číslo 1 v její nejlepší formě. Je totiž dost dobře možné, že Tomovi z poklidné péče o svou nastávající a dítko brzy změknou svaly!

90 %
Nadupaný akční blockbuster s chytrým dějem, humorem a zajímavými herci v čele s největší hvězdou Hollywoodu - co víc si přát?