Město

Herec Ben Affleck nepatří zrovna mezi uznávané mistry. Hrál sice ve velkém množství filmů a předvedl pár zajímavých výkonů, většinou v tom měl prsty Kevin Smith, ale jinak se pohybuje spíše v průměru. To režisér Ben Affleck je na tom přesně opačně. Jeho kariéra začala teprve nedávno, čítá všeho všudy dva kousky (včetně naší novinky) a bylo na něj vypěno už tolik chvály, kolik se do něj vešlo. A Gone, Baby, Gone i nové The Town (kdyby byl film v Čechách distribuován, bylo by to jistě pod názvem Město), si to jistě do jisté míry zaslouží. To do jisté míry bych podtrhl.

Příběh profesionálního bankovního lupiče, jemuž život zkomplikuje, jak jinak, krásná žena, je skutečně silným a "surovým" náhledem do té části americké kultury, kterou se jistě turistický průvodce chlubit nebude. Je to námět atraktivní a natočit podle něj působivé drama je na místě. Mám tu ale maličký problém. Ostatně stejný jako u Affleckovy debutové pátračky po malé holčičce. Nemám totiž rád, když je na filmech ta touha po uznání (v tomhle případě velmi konkrétním - Oscarech) a jakési honění trika tak strašně moc vidět. Takový Fincher natočí mnohem kvalitnější drama s mnohem většími ambicemi a hodnotou, aniž by to ono dílo muselo vytrubovat každou vteřinu. A to Affleck nedokáže. Město proto není schopno překročit svůj vlastní stín, kdy musí ukazovat onu špinavost v mezích, korektně a s co nejméně "ale". Může pak očekávat formální uznání, jen je i v té nejnekompromisnější výpravě do hlubin lidské duše potřeba dělat plno kompromisů.

Ben se očividně inspiruje Clintem Eeastwoodem a asi i Michaelem Mannem, zobrazuje bez zbytečných příkras to, co považuje za krutou realitu. Vkládá poselství, emoce plynou z herců samotných a děj se snaží být neuspěchaný, ale důrazný. Pro to je, zvlášť u filmu, jenž by byl v rukou kohokoli jiného v první řadě akčňákem, nutno udělat plno ústupků směrem ke "konverzačnímu dramatu". Netvrdím, že je to nějak zásadně špatně, jen se to maličko tluče s faktem, že všechny dějové linie jsou stejně ukončeny a živeny akcí a střelbou. Což, vsadím se, je paradoxně přesně opak toho, co by Affleck rád.
Bohužel ony "kompromisy pro kvalitu", ač jsou většinou funkční, křičí dost nahlas svůj záměr a mě kvůli nim Město chvílemi skutečně nebavilo. Abych nebyl jen negativní, což si Ben jistě nezaslouží, musím uznat, že roli jak režiséra tak herce (které zde pojil poprvé) zvládá skutečně skvěle. Město drží pohromadě, vzbuzuje víceméně všechny emoce, které vzbuzovat má, herci podávají skvělé výkony a my se o hrdiny snímku zajímáme od začátku až do konce. Možná mě maličko zklamalo nedotažené téma osobního duelu hrdiny a šéfa vyšetřování, který zůstal na úrovní "hodný lupič, zlý policista", i když jsem si jistý, že tato černobílost záměrem zcela jistě nebyla.

Co zřejmě záměrem bylo, je jisté odosobnění a odtažitost světa Bostonu a Charlestownu. Jak jsem již psal, hrdinové nás přesto skutečně zajímají a možná, že právě jaksi nelidský svět, ve kterém žijí, nás nutí jich poněkud litovat. Město Boston je skutečná díra a je nám to dokázáno všemi politicky korektními způsoby. Opět platí, že si Affleck nemůže dovolit jít za hranici, protože hodně chce ceny. A určitě nejen ty z filmového festivalu Zapadlé Lhoty, ale i nějaké, o kterých uslyšíme.
se z obou Affleckových filmů zbavit dojmu, že ho zřejmě dost štve, že jako herec nikdy nezískal uznání, tak na to jde od lesa. A nelze mu to vyčítat ani tvrdit, že je neúspěšný. Možná právě naopak. Jeho režijní počiny jsou jistě pěkné způsoby, jak se uvést před tím, než natočí skutečnou bombu, která se tomu Eastwoodovi doopravdy vyrovná. Třeba to někde v Benovi skutečně je. Stačí se jen zbavit toho pozérství.

Právě to totiž Město táhne dolů. Nebo lépe řečeno - brání mu ve vzestupu. Vzhledem k tomu, že v podstatě sledujeme velmi banální a velmi neoriginální námět, jenž už byl zpracován nejednou, ovšem ve filmech, kde nebyl hlavním motivem, je totiž Město skutečně působivé. Jako malé přiblížení života lupičů, jejich osobních problémů a traumat (která tu samozřejmě musejí být, protože v hollywoodském filmů je nemožné, aby člověk překračující zákon neměl problém z dětství, který si tím kompenzuje). To ale neznamená, že by se mělo vše tvářit tak zásadně a důležitě - mnohdy se tím totiž od hrdinů vzdalujeme.
Skutečně mě velmi mrzí, že vždy, když se pokusím na tomto filmu něco výrazně pochválit, dostane se okamžitě do popředí i ona strojenost a do jisté míry nucenost, se kterou je tento jinak velmi dobře natočený film předveden. Affleck se tu bohužel až moc tváří, jako by byl nekompromisní a objevný. Není ani jedno. To ale neznamená, že je Město špatné. Jen, že mohlo být lepší, kdyby se ho pan režisér nesnažil udělat dokonalým.

70 %
Ben Affleck chtěl uznání, tak natočil film. Kdyby to udělal v opačném pořadí, zřejmě by bylo Město ještě o stupeň lepší. Přesto je ale rozhodně vydařené.