Jak vycvičit draka

Jak vycvičit Draka, dlouhodobě vysmívaný film. Animák od Dreamworks na první pohled sliboval jen další z mnoha podívaných pro děti. Nějací draci a vikingové už dnes přece nikoho nezajímají! O to větší překvapení na nás čeká, jedná se totiž bez sebemenšího přehánění o nejlepší animák poslední doby, hravě překonávající aktuální pixarovky, tím pádem se stavějící poblíž vrcholu poslední pětiletky. Přitom v podstatě nejde o výjimečné nebo inovativní dílo. Jen je moc a moc fanj. A to někdy ke štěstí bohatě stačí, zvlášť u filmů svého žánru.

Nový dračí příběh je hravý, zábavný a ví, pro koho točí a jak to může udělat co nejlíp. Tím má velkou výhodu nad posledními počiny zatím kralujícího Pixaru, které se začaly snažit tvořit dospělé umění s tím, že primárním publikem zůstávají děti. To nemůže fungovat už z principu, takže zatímco se studio s lampičkou Luxo v logu stává odtažitým a méně a méně zábavným, v kinech se uvolnilo místo pro čistou, ale stále kvalitní zábavu. Toto místo, pokud se Dreamworks vydá správnou cestou, nemusí být nezaplněné dlouho. Bohužel, na měsíčního rybáře není takový spoleh, takže v případě nakonec chválené novinky může jít o šťastnou náhodu a ne o nástupce. Tím si ale prozatím nekažme náladu.

Z nástinu děje byste výjimečnost rozhodně netipovali. Mladý teenager - viking se mezi ostatní své vrstevníky nehodí. Je to takovým tím typickým zneuznaným outsiderem, kterému jeho otec/náčelník nevěří a který je okolí jen pro smích. Jeho velkým cílem a přáním vždy bylo ulovit a zabít draka. Čirou náhodou se tenhle klučina skutečně k velkému ještěrovi připlete, ale nakonec si ho stejnou náhodou ochočí.
Háček spočívá v tom, že draci jsou úhlavními nepřáteli vikingů. Co se tedy bude dít, zřejmě tušíte, ale to ani trochu nevadí. Sledujeme přeci pohádku. Důležité je, jakým způsobem bude příběh odvyprávěn a jak úchvatný audiovizuál nám dopřává. Přesně na to totiž Jak vycvičit draka vsází. Na dobrou náladu, kterou nám předá, a skutečně bravurně zvládnutý look. Nutno dodat, že kdo vsází, ten vyhrává.
Ne, netvrdím, že pohádky smějí mít tupý příběh být hloupé, ale rozhodně si mohou dovolit být jednoduché a zkratkovité, když těchto pevků umějí využít.

Sympatické postavy, namluvené dobrými herci (pro porovnání jsem si stáhl i hvězdně znějící originál a je to vážně s řád lepší), nepůsobí nuceně ani trapně, ale jen příjemně přehnaně. Tomu napomáhá i jejich stylizace a vzhled, které dovedou dobře vystihnou charakter, aniž by to působilo jako vyložená prázdná karikatura.
Epické scény létání na dracích a bitvy evokují (ale nekopírují) Avatara a místy mě velmi mrzelo, že se nedívám na nějaké vysokorozpočtové hrané fantasy, protože akční scény jsou vyvedeny snad ještě lépe než na jedničku. Akce i příběh se tu skvěle doplňují, míjejí a setkávají se nenásilně a přirozeně. Rozhodně nadstandardně na animák a já bych se nebál epický pocit (tedy velkoleposti nejen obrazové, ale i dějové) z některých scén srovnat s Beowulfem, což se na stylizovanou pohádku versus erkový skoro-horor zdá velmi slušné.

I přes to, že Drak zůstává pohádkou, která si na žádné dějové linky schované speciálně pro dospělé nehraje, rozhodně nemůžu říct, že by šlo o hloupý nebo dětinský nesmysl. Humor nabízí jednoduše univerzální. Tvůrci si uvědomují, že není potřeba vyvolávat záchvaty smíchu jednotlivými vtipy, zato budují pohodovou a veselou atmosféru, která se ale do očí nebije s akcí a zároveň dostatečně vynikne. Můžeme zapomenout na pro Dreamworks typické dělání idiotů (nejen) z dětských diváků. Žádné rapující lemury, prdící příšery a podobné prvoplánové hovadiny, kterým se jednou pousmějete, ale pak vás už jen obtěžují, tu ani omylem nehledejte. To se stává další předností filmu. Vše působí uvolněně, každý vtip pasuje a jejich dávkování je skvěle rozvrženo. Ano, pohybuje se tu pár pohádkově jednoduchých postaviček pro oživení, třeba hašteřící se dvojčata, ale ani ty se netlačí na povrch natolik, aby to mohlo zkazit zážitek. Viz ona dobře využitá jednoduchost.

Skutečně si neumím představit, jak by šla 3D animovaná pohádka na toto téma natočit lépe. Kdyby ke konci mírně nepolevila a nesklouzla k několika až moc velkým klišé, nejspíš by byla v rámci možností dokonalá. Animákům poslední doby skutečně chybělo něco tak svěžího. Je velká škoda, že i přes kladné ohlasy Drak pokladny kin zrovna neválcuje. Rozhodně by si to z aktuálních zasloužil mnohem víc než Burtonovy infantilní omalovánky. Kladné ohlasy ale pořád můžou tržby zvednout. Tak či onak můžeme jen doufat, že Dreamworks na animáky podobného duchu nezanevře a brzy nás zase obdaruje něčím srovnatelně kvalitním.

80 %
Geniálně jednoduchá a jednoduše geniální pohádka, na kterou může jít skutečně celá rodina. Chce to zahodit předsudky, které ve vás tento film zákonitě vypěstoval trailery a vyrazit na to.