Harry Potter a Kámen mudrců

Děj tohoto snímku podle stejnojmenné fenomenální knihy J. K. Rowlingové snad už ani nemusím představovat. No tak dobře, ale jen stručně: jedenáctiletý kouzelník jménem Harry Potter

(Daniel Radcliffe) se dostává do školy čar a kouzel v Bradavicích, kde nachází nové kamarády Rona (Rupert Grint) a Hermionu (Emma Watson). Všichni tři se záhy musí pustit do nebezpečného dobrodružství a zachránit, co se dá, protože byl ukraden mocný kámen mudrců a do hry se zapojuje i samotný lord Voldemort, černokněžník, jenž zabil Potterovy rodiče.

Kámen mudrců má na svědomí režisér považovaný za „mistra rodinné podívané“ Chris Columbus (Sám doma 1-2, Táta v sukni, Andrew, člen naší rodiny), a proto je také film čistě „rodinnou“ záležitostí. 985 milionů dolarů vydělal po celém světě jen díky tomu, že na něho šly do kina hlavně děti, ale za doprovodu rodičů. To je však naprosto v pořádku - takový byl cíl producentů, kteří si kvůli tomu najali právě Columbuse – ještě jednou opakuji - „mistra rodinné zábavy“. A ten svou práci odvedl víc než dobře. Po celou dobu se přesně drží knihy (na celý projekt ostatně dohlížela i samotná Rowlingová a pochvala za to patří samozřejmě i Stevenu Klovesovi, jenž Columbusovi naservíroval scénář). Čtenáři mu nemají co vytýkat (vynechal opravdu jen pár „nedůležitých“ maličkostí) a celý „potterovský“ svět díky němu konečně ožívá. A to je nejdůležitější. Columbus to celé odstartoval, je tedy vlastně „stvořitelem“ filmové série a další režiséři se budou muset řídit podle většiny jeho vizí. I když právě ony vize nejsou překvapivě tak dobré, jak by se od kouzelnického dobrodružství čekalo. Výsledný dojem z celého snímku to sice moc nekazí, ale přece jenom – Bradavice, famfrpál, Zapovězený les, všechny tyhle poměrně důležité věci působí dost uměle a vůbec ne nějak kouzelně. Škoda. Ale nezoufejte, Columbus si se vším ostatním poradil, jak už jsem říkal, víc než dobře.

Dobré výkony podávají i herci. Daniel Radcliffe působí v roli hlavního hrdiny velmi přesvědčivě, ale na mě je až moc líbezný – to se však napraví jistě v dalších dílech, kdy bude starší a starší a tím i lepší a lepší. To samé lze říct i o dvojici Rupert Grint (Ron) a Emma Watson (Hermiona).

Ze zbytku hereckého ansáblu exceluje neuvěřitelně charismatický Alan Rickman v roli temného slizkého profesora Snapea či dnes již bohužel zesnulý Richard Harris coby bradavický ředitel Brumbál.

Prvnímu filmovému Potterovi dávám 80%. Možná to je málo, ale 90% mám schovaných pro Tajemnou komnatu a 100% pro ostatní díly. Chris Columbus si však zaslouží velký dík od všech Potterovských fanoušků za to, že to prostě NATOČIL. Sice ne dokonale, ale určitě příjemně. Howgh!!!

80 %
Zdařilý rozjezd pro sedmidílnou sérii.
Ondra Čížek