Captain America: První Avenger

Thor nám všem ukázal, že marvelácká manufaktura na komiksové blockbustery rozhodně může velmi mile překvapit. Právě od chvíle, kdy severský bůh boural svým kladivem kina, jsem začal věřit i další adaptaci komiksové legendy. Bylo to poprvé, co mě napadlo, že kapitán Amerika, pro mimoameričana z principu nejnesympatičtější komiksová postava, může být zfilmovatelný. Když teď o výsledku přemýšlím, úplně nejvíc (ne však bezvýhradně) se podařilo právě poprat se s tuhým námětem.

Přesto ale nemohu být tak upřímně spokojený a až nadšený jako před půl rokem. Následuje výčet toho, proč je Captain America horší než Thor, přestože za ním stojí podobný tým a oba snímky mají shodný cíl - líbit se co největšímu množství lidí, tím pak vydělat co nejvíc peněz:
1) Stylizace Thora do fantasy byla milým zpestřením, fantasy nám poslední dobou chybělo. Oproti tomu stylizace kapitána Ameriky do retra není využita ani částečně (jelikož by nešlo zůstat politicky hyperkorektní) a vlastně se těch retro výletů poslední dobou nahromadilo až příliš na to, aby stačilo cokoliv jiného než ultimátní přehnanost.
2) Thor od začátku nasazuje slušné tempo co do hlášek i akce a pořád se tu něco děje, kdežto America je nesnesitelně vysvětlující a nepřeháním, když tvrdím, že polovinu stopáže si někdo s někým povídá v obyčejné místnosti. Když bych za standard považoval nástěnnou mapu, musel bych s poměrem přitlačit.
3) Čistě pro našince - Dabing Thora se povedl, Captain America je XXX (vložte libovolné sprosté slovo, jen prosím nějaké velmi hrubé). Tento dabing je tak extrémně špatný, že chci, aby jeho autoři trpěli. Předpokládám, že dabéři byli v časové tísni nebo tak, což není omluva, ale alespoň vysvětlení tak nadmíru špatně odvedené práce. Hlasy nesedí (ani typově, natož aby pasovaly do pusy), jsou nechtěně směšné, a navíc i v těch několika případech, kdy si ani Američané nedovolili nechat neanglické postavy mluvit anglicky, nahrazuje jazyky češtinou.
4) Čistě pro návštěvníky kina - 3D u Thora bylo na to, že šlo o konverzi, slušně využité. Polovinu kapitána jsem mohl sledovat (a čtvrtinu skutečně sledoval) bez 3D brýlí, aniž bych reálně viděl rozdíl. Což souvisí s bodem 2.
5) Joe Johnston není Kenneth Branagh.

Z toho, že Captain America není tak dobrý jako Thor, jistě nemůžu vyvozovat jeho špatnost. Když ale vezmu v potaz, že stejný tým vypustil před půl rokem tak podobný a lepší film, nabízí se minimálně přemítání o jeho zbytečnosti. Samozřejmě pouze z pohledu diváka, ne producenta.
Na Americovi mi ale přijde uklidňující, jak krásně dokazuje, že ani produkce jeho typu nedokáže naplno ubít sílu jedince. Že mohu říct "Joe Johnston není Kenneth Branagh" a vím, že druhý jmenovaný by natočil Americu lépe a první Thora hůře, mě v podstatě překvapuje. Mile.
Joe Johnston skutečně není moc nápaditý a potenciál většiny scén ani z poloviny nevytěží. Buď se (stejně jako u Vlkodlaka) na hodinu patlá s tím, aby "stylově" zakrýval záporákův obličej (ačkoliv z plakátů všichni víme, jak vypadá), nebo dlouho očekávanou akci nahradí tříminutovou montáží, což se stane hned několikrát. Když už na akci přijde, zaskočí rutinou, nezajímavostí (krom jediné výjimky, v níž hraje roli vrtule letadla), a porušováním základní pravidla selského rozumu.
Někdy přichází vniveč charisma herců, a že na to byl materiál naprosto nadprůměrný. Za trestuhodné považuji (stejně jako v případě Vlkodlaka) nevyužitého Hugo Weavinga. Jeho postava je z podstaty nehorázně cool, ale šlo z ní vytřískat zásadně víc. Klišoidní zlounovost nestačí, chtěl bych ho poznat! Podobně mi vadilo, že se nikdo neobtěžuje vysvětlit, jakými schopnostmi vlastně America disponuje. Ale z toho budu asi těžko vinit režiséra.

Johnsonovi samotnému pak nevyčítám ani to, jak měkce vyznívá sebeironie kapitána Americy, jen mě to mrzí. Producentům správně došlo, že pokud chtějí tento kousek prodat ve světě, sebeironie v něm být musí. Samo její zařazení proto odmítám chválit - je jen přirozeným důsledkem principu nabídka/poptávka. A ze stejného důvodu, z nějž byla odvozena její přítomnost, jí bylo nutné uhladit hrany. Musí být politicky korektní a nikoho neurážející nebo zesměšňující.
Podobných protikladů je plný celý snímek a já nepochybuji o tom, že vůbec největší část štábu marveláckých snímků tvoří právě lidé, kteří jsou experti na to neurazit a zároveň oním neurážením neurážet.
Ona sebeironie tedy působí dost nijace a mdle. Scénář nezašel za nutné minimum, což je právě ten důvod, proč nemůže strhnout ani retro stylizace. V době, kdy nepřekvapí zavraždění Adolfa Hitlera, už tohle nemá co nabídnout.

Což platí o celém snímku. Captain America je v podstatě "tak akorát zážitek". V Marvelu vědí, co jeho zákazníci očekávají, proto není pravděpodobné, že by jeho snímky skončily pod průměrem. Bohužel se tentokrát daří jen dostát závazkům, ne je překonat. Vychází to i z nejzásadnější překážky projektu - natočit Kapitána Americu musí být skutečný oříšek, protože chlápek pobíhající v americké vlajce mezi pseudonácky je jen těžko adaptovatelný, zvlášť když to v prapůvodní předloze mysleli autoři vážně.
Aby byl Captain America pecka, musel by za hlavu hodit korektnost a snahu zavděčit se všem, což ale asi nemám právo chtít, protože chápu, že i zlí lidé v Hollywoodu musejí platit nájem. Jako realista tedy můžu vytknout jen méně schopného režiséra a neodsýpající děj. Zbytek k tomu tak nějak patřil už od začátku. A přese vše, na co si stěžuji, je i Captain America v podstatě dobrým blockbustrem.

60 %
Captain America to má těžké, dost možná ze všech komiksových postav vůbec nejtěžší. A popral se s tím statečně, to všechna čest.