Batman začíná

Již uplynulo bezmála osm let, co jsme měli možnost zhlédnout poslední a bohužel ne příliš podařené zpracování příběhu o netopýřím hrdinovi. Do režisérského křesla tenkrát u tohoto hrdiny už podruhé usedl Joel Schumacher (8mm, Telefonní budka). Po velkém diváckém zklamání z filmu Batman navždy přišel s novou adaptací komiksu s názvem Batman a Robin a především novým hereckým obsazením se snažil této legendě navrátit ztracený lesk. Bezúspěšně. Původní adaptace temného mága Tima Burtona (Batman, Batman se vrací) zůstala nepřekonána. Letošní léto nám představí první z plánovaných tří nových příběhů o netopýřím muži. Žezla se chopil Christopher Nolan (Memento, Insomnie) a inspirován komiksovou verzí Franka Millera „Batman: rok první“ vytvořil prequel, v němž se dozvídáme především více o psychologických pohnutkách, které nevyhnutelně vedly ke zrození Temného rytíře.

Malý miliardářský synek Bruce Wayne při jedné z nevinných dětských her omylem spadne do díry, kde se před světlem schovávají netopýři. Zvířata se cítí ohrožena a na malého chlapce zaútočí, z čehož si Bruce odnese nejen strach z netopýrů, ale i doživotní trauma. Zanedlouho poté se stává svědkem vraždy svých rodičů. Zůstává sám s pocitem viny, zklamán nespravedlností justičního systému a pronásledován nekonečnou touhou po pomstě.

Z miliardářského dědice se rázem stává společenský vyvrhel. Zmaten smyslem lidského bytí bloudí světem křížem krážem a snaží se najít odpověď na to, kdo vlastně je a kým chce být. Osud ho zavede do tibetského chrámu Ra´s Al Ghula (Ken Watanabe), kde se pod vedením svého mistra Ducarda (Liam Neeson) učí objevovat své schopnosti. Pravé úmysly Ligy stínů, jak se toto mocné tajné chrámové uskupení nazývá, ovšem nejsou tak čisté. Jak se zdá, tajný spolek již po tisíciletí provádí samojustici a vyhlazuje největší zločince. Bruce se ovšem nehodlá pravidlům Ligy podvolit. Vyráží sám do svého rodného a momentálně korupcí prolezlého města Gothamu - aby se stal postrachem všech zločinců a symbolem naděje.

Tolik ke stručnému ději. Jeden z nejočekávanějších snímků letošního roku až na několik opravdu extra klišé scén neurazí, ale ani příliš nenadchne. Celý příběh lze v podstatě rozdělit na dvě poloviny – život před Batmanem a počátky Batmana. První část je bohužel až přespříliš zdlouhavá a v některých pasážích opravdu nudná, na první pořádnou akční scénu si počkáte dlouho. Místo toho se vám dostane nepřeberné množství dlouhých a nezáživných dialogů o poznávání sám sebe, pomstě, o překonávání vlastního strachu atd. Chápu, že scenárista se snažil ukázat divákovi přeměnu osobnosti Bruce Waynea tak, aby ji divák dokázal pochopit a uvěřit v její nevyhnutelnost. Ovšem občas není zcela potřeba divákovi všechno servírovat přímo na talíř, obzvláště, když po zdlouhavé psychologické přeměně je proměna ve fyzického
Batmana naopak neuvěřitelně rychlá. (Wayne Enterprise čistě náhodou vlastní supervhodný oblek a superrychlé a supermoderní auto, určené původně pro armádu, ale nikdy nikým nepoužívané!?) Bohužel neuvěřitelných scén obsahuje Batman začíná mnoho - od samotné vraždy hrdinových rodičů až po několik závěrečných vět, které si hlavní hrdina vymění se svou dlouholetou kamarádkou a tajnou láskou Rachel (Katie Holmes). Až mě udivuje, jak je vůbec možné, že scenárista dokáže napsat na jedné straně vtipný a pestrý dialog (Wayne vs. Fox) a na druhou stranu nechá postavy sklouznout do zbytečného patosu (Bruce vs. Rachel/Alfred).

Batman začíná není typický americký komiksový blockbuster. Kromě akčních scén se klade velký důraz na samotné dialogy a hrdinovy pocity. Batman sám není nedotknutelným superhrdinou, který zvládne i nemožné, ale zůstává mu lidský prvek. V každém Batmanově skutku je skryta duše Bruce Waynea. Ač hrdina dvou tváří žijící dvojí život, vzbuzující respekt a strach, Batman stále zůstává člověkem ctícím život, silným a děsivým, ale zranitelným. V tomto se nové zpracování Batmana posunulo o velký krok dopředu a nemalou měrou má na tom podíl herecké umění Christiana Balea v hlavní roli. Smutné zůstává jen to, že mnoho z pro Bruce/Batmana stěžejních situací je doprovázeno poněkud klišovitými a v daných situacích křečovitými větami („Nezáleží na tom, jací jsme uvnitř. Za člověka mluví teprve skutky!“). A když nám konečně má být netopýří hrdina představen ve své první akci, místo aby kamera pomocí několika střihů ukázala samotný boj, omezuje se pouze na rychlé otáčení kolem dokola. Protivníci tak vesele odpadávají, aniž bychom v záběru postavu Batmana vůbec viděli.

Jakkoli má film bezpočet slabých míst, nedá se mu upřít velké a originální finále. Vypuštění jakéhosi „plynu strachu“ do uzavřené části města, díky němuž se následně halucinující obyvatelé začnou vzájemně vyhlazovat, je vítaným zpestřením a také tím, co staví film v hodnocení o stupínek výše. Využijte největší slabinu lidstva - strach ze smrti, a nepotřebujete armádu teroristů střílecích do davu. Lidé se vyvraždí navzájem.

Není sporu o tom, že největší devizou filmu je jeho herecké obsazení. Málokterý snímek se může pyšnit takovou přehlídkou slavných a kvalitních herců. Podobu záporáků tu na sebe vzaly hned minimálně čtyři osoby. Někteří budou možná překvapeni, že původně největší avízovaný padouch Ra´s Al Ghula se objeví na plátně jen krátce, a je tak protivníkem spíše ideologickým. Nejvíce pozornosti tak na sebe strhává mladý a správně padouchovsky slizký Dr. Jonathan Crane (Cillian Murphy), který si servítky opravdu nebere a uštědří Batmanovi první velkou lekci slušného chování. V charakterní roli se nám tu pak překvapivě ukazuje Gary Oldman (policista Jim Gordon), Morgan Freeman (Lucius Fox) si tentokrát hraje na specialistu na výrobu zbraní a možná až příliš připomíná pana Q z Jamese Bonda. Michaelu Caineovi (sluha Alfred) zase tyto opatrovnické role sedí prostě jako ulité. Zmínila-li jsem role vedlejší, nesmím opomenout především roli hlavní. Volba Christiana Balea (Americké psycho, Equilibrium) do role Bruce Waynea/Batmana sice byla možná trochu riskantní, ale nakonec se ukázala jako největší trumf filmu. Tenhle Batman je jiný, více moderní, více lidský, jako osobnost si jistě najde své zastánce i odpůrce
a díky tomu, že mu Bale dokázal vtisknout kus velké opravdové duše, je pro mě dosud nejlepším Brucem Waynem. Bale prý podepsal smlouvu na všechny tři filmy, takže se do budoucna máme určitě na co těšit.

Přes všechny nedostatky má Batman začíná správnou temnou atmosféru, čemuž pomáhají především kulisy zkorumpovaného města Gothamu (vytvořené kombinací měst New Yorku a Chicaga), zajímavé kamerové záběry a úderná a přesná hudba Hanse Zimmera (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen) a Jamese Newtona Howarda (Šestý smysl, Vesnice). Pokud jste milovníky Burtonových adaptací, nadšeni asi příliš nebudete, ale alespoň se dočkáte několika klasických odkazů na původní tvorbu (např. promítnutí netopýřího symbolu na měsíc nebo zmínění největšího Batmanova protivníka v závěru filmu). Nezbývá než doufat, že se filmaři do příštího filmu poučí z vlastních chyb (především scénář), a předloží nám konečně adaptaci hodnou velikosti hlavního hrdiny.

60 %
Netopýří muž dostal sice nový kostým, ale doporučovala bych nevěnovat příliš pozornosti dialogům, neb kazí jinak příjemný vizuální zážitek.
Jarka Brožková