home
Eyes Wide Shut / Spalující touha

GOLDIE FILM

Už nikdy tu nebude další film Stanleyho Kubricka. Svět už se nikdy nedočká nového snímku tohoto velikána, který byl vyzdvihován do nebes i proklínán do pekel. Podobně se nad krutou realitou rozčiluje Tom Cruise v dokumentu Život v obrazech, který popisuje Kubrickovu tvorbu od skromných počátků až po tento filmový epilog. Jak se mistr rozloučil? Jediným způsobem, jakým dokázal - velkolepě, elegantně a nezapomenutelně. Vždyť vezměme v potaz už jen okolnosti vzniku jeho posledního projektu: Čtyři stovky natáčecích dnů, další měsíce postprodukce, čtyři dny po posledním režisérově pokynu smrt ve spánku.


Eyes Wide Shut, ne moc často uváděné jako Spalující touha, vypráví příběh na hranici mystiky a banálnosti, všednosti a zasněnosti, lásky a odcizení. Sledujeme dobře situovaný manželský pár, dva krásné, stále ještě mladé a úspěšné lidi, kteří mohou navštívit jakýkoliv večírek nejvybranější společnosti, protože i s tvářemi hollywoodských hvězd dokáží pronášet soudy o nejnovějším operním kusu. Jako doklad dokonalé harmonie vychovávají dceru, jež právě dorostla do věku, kdy už chodí sama na záchod, ale ještě neodmlouvá. Pokud mají být Bill (Tom Cruise) s Alicí (Nicole Kidman) někdy v životě naprosto šťastní, tak právě nyní.
Jistě nepřekvapí, že zdánlivě snadná rovnice neplatí. Oba jako by si uvědomovali svoji povinnost být spokojený, proto ji instinktivně sabotují. Zatímco jí se stačí uchýlit do fantazie, aby své touhy naplnila alespoň pasivně, bez rizika, on zajde mnohem dál.

Alice totiž jednoho dne udělá chybu a svému muži přizná, že ho ve snech podvádí. Na což Bill reaguje pokusem své touhy uvést do praxe.
První, co ho logicky napadne, je zaplatit si prostitutku. To by ale bylo trapně snadné, žádné vzrušení! Souhrou náhod (nebo ne?) se ale před ním vytyčí nový cíl, a sice tajemný spolek, kde se plní největší erotické sny a žádná choutka není dost nectná, aby nešla uskutečnit. Slůvko "Fidelio" (jistě ne náhodou odkazující na Beethowena) otevírá brány světa opačného od toho Billova. Aby tam byl sebou samým, musí si tentokrát masku nasadit...
Těžko říct, které scény Eyes Wide Shut, v přímém překladu zhruba "oči zavřené dokořán", se odehrávají v realitě a které ve snu. Mohou to být všechny, nemusí to být žádná. Není to vyřčeno ani poodhaleno. A Kubrick zřejmě necítí potřebu nám dávat klíč k vyřešení téhle záhady.
Jisté je, že předně zkoumá lidské vztahy a sexualitu. Představuje to vrchol jeho tvorby, v níž vždy dokázal svým nekompromisním nadhledem obnažit nejhlubší emoce.

Obě hvězdy musely podepsat smlouvu "na neurčito" a stát se otroky Stanleyho drilu, což se největším stars stává zřídkakdy. Jistě ale zpětně nelitují. My ostatně také ne. Obsazení Toma Cruise a Nicole Kidman, někdejšího manželského páru číslo jedna, se jeví jako vynikající volba. Kdo jiný by mohl ztělesnit manžele popisované výše než jeden z nejhvězdnějších párů? Komu jinému by šlo snadněji sebrat auru krásy a bezchybnosti než Nicole Kidman na toaletě? Právě to, že Kubrick aplikuje svou vypravěčskou nadřazenost na hercích, kteří jindy působí takřka nedotknutelně, Eyes Wide Shut ještě víc zvýhodňuje.
I proto předvádějí protagonisté skvělé výkony. Ne že by to překvapilo. Kidmanová je a vždy byla vynikající herečka, Cruise, tedy dobře obsazený Cruise, nemůže zklamat.
Oba přesně vystihují své role. Kidmanová coby žena, které se stačí uchýlit do vlastní mysli, aby jediným pohledem dokázala, že uvnitř to vře, kdežto zmatený Cruise, všemožně se snažící udělat něco nevšedního, i když jako člověk působí fádně a nudně.

Eyes Wide Shut by bylo možné rozebírat do nekonečna, nabízí řadu výkladů, směrů, kudy se vydat. Podobně jako 2001 ale neodpovídá na otázky a ačkoliv postavy pátrají po odpovědích, Kubrick se vydává za jiným cílem. Rozehrává velmi svébytnou a opět drzou hru, která neuspokojuje. Příznivcům mysteriózních thrillerů udělá čáru přes rozpočet banálnost celého děje (chlápek se chce dostat do sekty, nepodaří se mu to, tak se s prosíkem vrátí domů). Fanoušky herců nepotěší, jak nesympatické jejich postavy jsou. No a zvrhlíky zklame odosobněnost všech těch orgií, které si sice zachovávají erotický nádech, působí ale natolik nadpozemsky, až se zdá, že bychom se jich sami účastnit nemohli, protože jich nejsme hodni. Ostatně u pořadatelů zvráceného bálu neuspěje ani Tom Cruise! (Nadpozemskost scén v klubu dává tím spíš tušit cosi o jejich nereálnosti a snovosti, protože zbytek filmu je v zásadním kontrastu.)
Vše to jsou záměry a každý může mít hned několik smyslů. Směřují k jediné závěrečné větě, kterou by jako pointu Kubrickova filmu čekal málokdo. Ve skutečnosti pouze završuje celou jeho tvorbu prostupující hlouběji a hlouběji skrze lidské vědomí. Nyní se zdá, že se dostal na samé dno téhle nádoby, a našel něco částečně primitivního a částečně komplexního.

Stanley Kubrick zemřel 7. března 1999, tedy přesně před třinácti lety. Ve chvíli, kdy se chystal s Eyes Wide Shut, adaptací Snové novely Arthura Schnitzlera, vystoupit ze stínu a setřást pověst neurotického vyděděnce, který mu přiřkla média. Očistit své jméno od nezasloužené pověsti podivína (on sám to komentoval slovy: "Mám ženu, tři děti, tři psy a sedm koček. Nejsem Franz Kafka, co sedí na verandě a trpí."), mu tedy nebylo dopřáno, zato ale mohl odejít s vědomím dokončené práce. Ačkoliv si prý sám myslel opak (velmi ho mrzelo, že neumí natáčet rychleji), světu nezůstal nic dlužen. Ne každý génius má takové štěstí.

jedním dechem
Právě dnes, na výročí Kubrickovy smrti, jsme do naší sekce přidali jeho poslední film, který se zároveň stane jeho posledním dílem, které tu uvedeme. Máme už od něj zkrátka vše. (Tedy pokud se neobjeví kvalitní kopie Strachu a touhy.) Doufám, že jsme vás nakazili zájmem o tohoto režiséra, podle mnohých nejvýznamnějšího vůbec.
xxmartinxx
Autor si zatím nevyplnil svoje mikrobio. Zatím se musíte spokojit s tím, že umí číst a psát.